הלכות ומנהגים

האם בעל יחזור לאשתו בתחיית המתים אף על פי שנישאה בשנית?

  • ב' אייר התשפ"א
אא

שאלה

שלום, רציתי לדעת מה יקרה בעז"ה כשתגיע הגאולה ותחיית המתים.
מה יקרה לכל האנשים והחיילים שנפטרו ונהרגו כאשר היו נשואים, האם יהיה להם מותר לחזור לנשים שלהם ולבעלים שלהן אף על פי שהם התחתנו כבר?
תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה,

לכאורה היה צריך להיות אסור להם לחזור לנשותיהם, שהרי מי שהיה נשוי לאישה וגירשה ונישאת לאחר וגירשה או מת, אסור לו להתחתן איתה בשנית, כפי שנאמר בתורה (דברים פרק כד פסוקים א-ד). וכן הוא בשלחן ערוך אבן העזר (סימן י סעיף א).

אלא שכתב הגאון הבן איש חי זצ"ל בספרו שו"ת רב פעלים חלק ב' (חלק סוד ישרים סימן ב) שדבר הנעשה בגופים עצמם קודם המיתה הנה הוא מתבטל אחר המיתה, וכשיעמוד הגוף ויחיה הנה זה גוף חדש, ועל כן כל קשר ואגד של קורבה שיהיה בין הגופים בהיותם חיים בעולם הזה הנה בוודאי שיופר ויתבטל אחר המיתה דהגוף משתנה, וכאשר יחיה הגוף לעתיד פנים חדשות באו כאן ואינו חוזר וניעור אותו הקשר והאגד שנעשה בגוף בהיותו חי אחר שנתבטל במיתה שהלכה צורת הגוף ותוארו ולא נשארו אלא העצמות וכו', ולכן האישה שנשאת קודם מיתה לבעל שני, אם תזדווג אחר התחיה לבעלה הראשון אין כאן איסור לוקח אשתו אחר שנשאת לאחר. 

והמשיך וכתב שם: אמנם קשר ואגד שהיה לנפשות זה עם זה לא יופר אחר מיתת הגוף, יען כי בנפש לא היה שום שינוי בין אחר מיתה לקודם מיתה, ולכן ראוי שאותו חלק של נפש האישה הנשאר בקבר יתחבר אחר התחיה של הגופים עם גוף בעלה הראשון. יעויין שם.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נישואיןתחיית המתים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה