הלכות ומנהגים

האם מותר להלוות בריבית ליהודי מחלל שבת?

  • ג' אייר התשפ"א
אא

שאלה

האם מותר ליהודי להלוות ליהודי אחר שאינו שומר שבת? תודה

תשובה

שלום רב,

דעת השלחן ערוך יורה דעה (סימן קנט סעיף ב) שמותר להלוות בריבית למומר. ועל פי זה פסק הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק ט' (חלק יורה דעה סימן ט) ובספרו הליכות עולם חלק ח' (עמוד ו) שהמחלל שבת בפרהסיא, בין להכעיס בין לתיאבון, מותר להלוות לו בריבית, שנאמר באיסור הריבית (ויקרא כה לו) "וחי אחיך עמך", יצא זה שאינו אחיך במצוות.

ואולם מבואר ברמ"א (שם סעיף ג) שאסור להלוות בריבית לבן המומרת, כי הוא כמו תינוק שנשבה לבין העובדי כוכבים. ופירש השפתי כהן (סק"ח) שאפילו למי שמתיר להלוות בריבית למומר, היינו דווקא למומר עצמו שיודע רבונו ומתכוון למרוד בו, אבל זה שנתגדל בין העובדי כוכבים הוא כשוגג. והוסיף על זה בשלחן ערוך הרב (הלכות ריבית סעיף עט) שאף על פי שאחר כך שמע שהוא יהודי וראה היהודים ודתם, הרי הוא כאנוס הואיל ונתגדל בין הנכרים על דתם. 

ולפי זה כתב בספר דברי סופרים על הלכות ריבית (סימן קנט סעיף ג בבירור הלכה ד"ה דהוי) שהחילונים שבזמנינו, נראה שנחשבים כתינוקות שנשבו, ויהיה אסור להלוות להם בריבית. ע"ש. אמנם אם מדובר באדם שגדל על ברכי התורה והמצוות, ושנה ופירש, אז במקום הצורך יש מקום להקל להלוות לו בריבית (ראה שו"ת בריתי שלום חלק ג' סימן ו).

ויש לדעת שגם במקרה של "שנה ופירש", כל ההיתר הוא להלוות לו בריבית, אולם אסור ללוות ממנו בריבית, כמו שכתוב בשלחן ערוך שם (סעיף ב). וכן העלה בשו"ת יביע אומר חלק ה' (חלק יורה דעה סימן יג).

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מחלל שבתריבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה