חברה והשקפה
האם החושים הם גשמיים?
- ו' אייר התשפ"א
שאלה
החושים שלנו, מישוש, ריח, טעם,ראיה, שמיעה,דיבור. האם הם גשמים וקשורים לנפש החי, שהוא גשמי, ולפי זה אחרי 120 לא יהיה לנו חושים אלו? או שהם חושים רוחניים שמצומצמים על ידי הגוף, אבל אחרי 120 הם יעבדו ביותר תוקף? תודה. אם אפשר מראי מקום...
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
עצום את עיניך, וחוש את האני הפנימי שלך. זו הנשמה שלך - התודעה. אתה מסוגל לחשוב מחשבות ללא שימוש בפה ולשון, ובשכלך אתה יכול לדמיין עולם ומלואו, ולא זקוק לידיים ורגליים כדי לראות בעיני רוחך.
בעולם הבא אנו עוזבים את גופנו המגביל, וזוכים לראייה רוחנית רחבה, ושכל זך ללא תאוות ושקרים.
עם זאת, הנאות העולם הבא אינן גשמיות, ולא נעשות על ידי גוף.
אמרו חז"ל: "העולם הבא, אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה, ולא משא ומתן, ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה" (ברכות דף יז, א).
וגם אמרו: ""אין למעלה [-בעולם הבא] לא ישיבה ולא עמידה, לא עורף [-פירוד] ולא עיפוי [-עייפות]" (חגיגה דף טו, א).
כלומר, יש בעולם הבא שכל אלוקי ועונג רוחני שלא יתואר במילים, אך אין בו גוף ולא מישוש או הליכה ברגליים. הראייה בעולם הבא היא ודאי ראייה רוחנית גבוהה משלנו, וכך גם השמיעה והדיבור הם בכוח רוחני ולא על ידי צורך באוזניים ופה ולשון.
אך אין בעולם הבא הנאות גופניות כמו מישוש ואכילה, אלא הנאות רוחניות אדירות שהן מעל ומעבר לחווית האושר בעולם הזה.
כותב הרמח"ל בפרק הראשון של מסילת ישרים, על העונג של העולם הבא:
"והנה, מה שהורונו חז"ל הוא: שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו, שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול בכל העידונים שיכולים להימצא. ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא, כי הוא הנברא בהכנה המצטרכת לדבר הזה. אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצנו זה הוא זה העולם. והוא מה שאמרו ז"ל (אבות ד, ו): "העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא". והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה, הם המצוות אשר ציוונו עליהן האל יתברך שמו. ומקום עשיית המצוות הוא רק העולם הזה".
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il