שאל את הרב - כללי
מה הדרך לקנות יראת שמים?
- ט"ו אייר התשפ"א
שאלה
שלום לכבוד הרב,
כתוב בגמרא מסכת ברכות (דף לג עמוד ב) "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים", משמע שאפשר לעבוד על יראת שמים, מה הדרך לקנות יראת שמים (אפילו רק יראת העונש, רק שהיראה תהיה חזקה)?
תודה רבה ושיבורך כבוד הרב
תשובה
שלום רב,
יש דרכים רבות להשיג יראת שמים, ולהלן כמה מהן -
א. על ידי ענווה, וכמו שנאמר (משלי כב ד) "עקב ענווה יראת ה'". וכן אמרו בגמרא (עבודה זרה דף כ עמוד ב) רבי פנחס בן יאיר אומר, ענווה מביאה לידי יראת חטא. וכן אמרו בירושלמי (שבת פרק א הלכה ג), והביאו על זה את הפסוק הנ"ל.
ופירש הרלב"ג (משלי שם), עקב ענווה - בשכר תכונת הענווה יגיע האדם אל שיקנה יראת ה', כי מפני היותו שפל בעיניו יתבונן מפני זה בנמצאים הנכבדים העליונים ממנו. וכאשר יראה עוצם השם יתברך, הנה יקנה מזה שיירא מהשם יתברך בתכלית מה שאפשר.
ב. נאמר (תהלים לד יב) "לכו בנים שמעו לי יראת ה' אלמדכם", ושם (פסוקים יד-טו) "נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה, סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורדפהו", וכתב בספר ראשית חכמה (שער היראה פרק טו ד"ה החמישית) נראה שתחילת המדרגות שיעלה האדם ביראה הם אלו בתחילה, נצור לשונך מרע וגו', השנייה - סור מרע ועשה טוב, השלישית - בקש שלום וגו'.
ג. כמו שכתב הרמב"ם (הלכות יסודי התורה פרק ב הלכה ב) והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו, בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול. כמו שאמר דוד (תהלים מב ג) "צמאה נפשי לאלוקים לקל חי", וכשמחשב בדברים האלו עצמן מיד הוא נרתע לאחוריו ויפחד ויודע שהוא בריה קטנה שפלה אפלה עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות.
ד. כתב הרמ"א אורח חיים (סימן א סעיף א) "שויתי ה' לנגדי תמיד" (תהלים טז ח) הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלוקים, כי אין ישיבת האדם ותנועותיו ועסקיו והוא לבדו בביתו כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני מלך גדול, ולא דבורו והרחבת פיו כרצונו והוא עם אנשי ביתו וקרוביו כדבורו במושב המלך, כל שכן כשישים האדם אל לבו שהמלך הגדול הקדוש ברוך הוא אשר "מלוא כל הארץ כבודו" (ישעיה ו ג) עומד עליו ורואה במעשיו, כמו שנאמר (ירמיה כג כד) "אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאום ה'", מיד יגיע אליו היראה וההכנעה בפחד השם יתברך ובשתו ממנו תמיד.
ובמשנה ברורה (סק"ד) הביא בשם האר"י ז"ל שיצייר שם הוי"ה תמיד נגד עיניו בנקוד יִרְאָה, וזהו סוד שויתי ה' לנגדי תמיד, וזה תועלת גדול לענין היראה.
ה. על ידי שמכסה ראשו בכיפה, וכמו שאמרו בגמרא (שבת דף קנו עמוד ב) שאמו של רב נחמן בר יצחק אמרה לו "כסי רישיך כי היכי דתיהוו עלך אימתא דשמיא". וכן כתב המשנה ברורה (סימן ב ס"ק יא) בשם המגן אברהם, שאפילו קטנים נכון להרגילם בכיסוי הראש על פי הגמרא הנ"ל.
ו. על ידי ששופך המים של נטילת ידיים בבוקר, וכמו שהביא ספר מאסף לכל המחנות (סימן ד ס"ק מט) מרבי שלום מבעלז זצ"ל, שהנושא מתוך הבית לחוץ את הכלי עם מימי הרחיצה נטילת ידיים שחרית ושופכן לחוץ מסוגל ליראת שמים.
וכן נשאל הרב חיים קניבסקי שליט"א בספר דעת נוטה חלק א' (עמוד קנז תשובה שעא) ילמדנו רבנו איזו סגולה ליראת שמים, והשיב, לשפוך את הנעגל וואסער (היינו מי נטילת ידיים בבוקר). ובהערה שם הובא שהראה שכן כתב בספר מאסף לכל המחנות הנ"ל.
ז. על ידי קיום מצוות ציצית וראיתה, וכמו שכתב בספר יפה ללב (סימן כד אות חי ס"ק כא) בשם ספר שומר אמונים (פרשת שלח) "יראתו" גימטריא "ציצית בבגדו", וזהו שאמר הכתוב (שמות כ טז) "בעבור תהיה יראתו". ורצה לומר שמי שיש לו ציצית בבגדו מביאו לידי יראת חטא. ובספר בית אהרן-קרלין (פרשת שלח) כתב, שמצוות ציצית עיקר מצוותה היא לראיה, כמו שנאמר (במדבר טו לט) "וראיתם אותו", ואותיות ראיה הוא יראה, שעל ידי הראיה הוא בא לידי יראה.
ח. על ידי זהירות לברך מאה ברכות כל יום בכוונה, וכמו שהובא בספר ליקוטי יהודה על התורה (דברים י יב) שפעם שאל בחור אחד את האדמו"ר בעל האמרי אמת זצ"ל איך מגיעים ליראת שמים, והשיב לו, שעל הפסוק "מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה" וגו' דרשו חז"ל (מנחות דף מג עמוד ב) שחייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום, אל תקרי מה אלא מאה. הרי מכאן שאם נזהרים במאה ברכות בכל יום מגיעים ליראת שמים.
וכן הביא בספר הליכות שלמה חלק א' (פרק כב הערה 92) מהרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל בשם המפרשים, שעל ידי אמירת מאה פעמים ביום ברכה כתיקונה בכוונה באים לידי יראת שמים. וכן ראה בספר שפתי חיים - מידות ועבודת ה' חלק ב' (עמודים תעז-תעט).
וביאור העניין הוא על פי מה שכתב הרמב"ם (הלכות ברכות פרק א הלכה ג-ד) וברכות רבות תקנו חכמים דרך שבח והודיה ודרך בקשה כדי לזכור את הבורא תמיד וליראה ממנו.
ט. אפשר להתפלל על יראת שמים, ואע"פ שאמרו חז"ל (ברכות דף לג עמוד ב) הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, הרי אמרו עוד (שבת דף קד עמוד א) בא ליטהר מסייעים אותו. וכן אמרו (מכות דף י עמוד ב) בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו, וזה המבקש רחמים על עצמו שיזכה ליראת שמים הרי זה בכלל בא ליטהר וכו' (על פי המהרש"א ברכות דף י עמוד א ד"ה חטאים, ושבת דף קנו עמוד ב ד"ה בעי רחמי).
וראה עוד https://www.hidabroot.org/question/287719
י. על ידי קריאת שניים מקרא ואחד תרגום עם פירוש רש"י - כן הביא בספר נטעי גבריאל שבת חלק א' (פרק יז הערה ה) בשם ספר השיחות (לכ"ק אדמו"ר ריי"צ מליובאוויטש זצ"ל) שכתב בשם הרביים נשיאי חב"ד, עפ"י השו"ע שירא שמים יקרא תרגום וגם פירש"י, היינו שפירוש רש"י הוא סגולה ליראת שמים.
יא. זהירות כראוי מחלב עכו"ם היא סגולה ליראת שמים - שו"ת תשובות והנהגות חלק ה' (סימן רנד, ד"ה וקרוב) בשם כ"ק האדמו"ר מגור רבי ישראל (הבית ישראל) זצ"ל.
יב. על ידי קיום מצוות קימה מפני תלמיד חכם וזקן, וכמו שאמרו במדרש (במדבר רבה טו יז) אמר רבי אבא הכהן בר פפא כשהייתי רואה סיעה של בני אדם הייתי הולך בדרך אחרת שלא להטריח עליהן שלא יהיו רואין ועומדים מלפני, וכשאמרתי דברים לפני רבי יוסי בר רבי זבידא אמר לי צריך אתה לעבור לפניהם ויהיו רואין אותך ועומדים לפניך ואת מביאם לידי יראת שמים, שנאמר (ויקרא יט לב) "מפני שיבה תקום ויראת מאלוקיך".
יג. על ידי לימוד מדרשי חז"ל - כמבואר באבות דרבי נתן (סוף פרק כט) שמי שאין בידו מדרש לא טעם טעם של יראת חטא.
יד. על ידי לימוד שלחן ערוך באים ליראה - רבי נחמן מברסלב זצ"ל בספר המדות (ערך יראה חלק ב' אות ג).
וכיוצא בזה כתב בספר דברי יצחק (מהרב יצחק אייזיק וייס זצ"ל, אות מ) שהוגד לו מאנשי אמת בשם האדמו"ר מבעלז זצ"ל שאמר, שכל היראת שמים שלו הושפע מחמת התמדתו בלימוד הטורים עם פירוש הבית יוסף, ובפרטות בלמדו טור אורח חיים היה שואב יראת שמים במדה גדושה.
טו. לימוד סדר טהרות מסוגל ליראת שמים - כן הביא בספר דרך שיחה חלק א' (עמוד תקלב) בשם הרב חיים קניבסקי שליט"א, על פי דברי המדרש (תהלים פרק יט) על הפסוק (שם פסוק י) "יראת ה' טהורה לעד" - זה סדר טהרות.
טז. סגולת המעשר ושכרו הם היראה וכמו שנאמר לגבי מצווה זו (דברים יד כב-כג) "עשר תעשר... למען תלמד ליראה". והוא הדין לכל הצדקות ומתנות כהונה ולויה שגם המה מסוגלים ליראת שמים - בני יששכר (מאמרי חודש סיון מאמר ה' אות יד).
יז. מי שמגדל כלב רע בתוך ביתו פורק ממנו יראת שמים - מסכת שבת (דף סג עמוד ב).
ראה https://www.hidabroot.org/question/33503
יח. על ידי מיעוט שיחה, וכמו שכתב בספר ארחות צדיקים (שער השתיקה ד"ה כללו) גם השתיקה היא גדר גדול ליראת שמים, כי אי אפשר להיות יראת שמים בלב המרבה דברים. והובא בראשית חכמה (שער הקדושה סוף פרק יא). וכן כתב בספר המדות (ערך יראה חלק א' אות ד) מי שממעט בשיחה יזכה ליראה.
ובזה יש לפרש בדרך רמז דברי רבי עקיבא במשנה (מסכת אבות פרק ג משנה יג) סייג לחכמה שתיקה. והיינו שעל ידי שתיקה יזכה ליראת ה' שנקראת חכמה, וכמו שנאמר (תהלים קיא י) "ראשית חכמה יראת ה'". וכן נאמר (איוב כח כח) "הן יראת ה' היא חכמה".
יט. על ידי שימוש צדיקים יבוא ליראת שמים - ספר המדות (ערך יראה חלק א' אות ט). וכנראה יסודתו בדברי הגמרא (כתובות דף צו עמוד א) כל המונע תלמידו מלשמשו פורק ממנו יראת שמים, שנאמר (איוב ו יד) "ויראת ש-ד-י יעזוב".
כ. מידת הבושה מביאה לידי יראת חטא - ראה מסכת נדרים (דף כ עמוד א).
כא. בספר דברי יצחק (אות לח) כתב בשם רבי מאיר מפרמישלאן זצ"ל שמי שרוצה שתהיה לו יראת שמים באמת ילך על ציון קבר הרבי ר' אלימלך מליז'ענסק זצ"ל ויתפלל שם ויעשו דבריו פירות.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il