חברה והשקפה

בטיחות במירון או גזירת שמים?

  • כ"א אייר התשפ"א
אא

שאלה

כולם מדברים על כך שהאסון במירון לא קרה סתם כך אלא מתוך סיבה אלוקית, אבל אולי פשוט היו צריכים לשמור על כללי הבטיחות? היו שם הרבה בעיות בטיחותיות.

תשובה

שלום וברכה

אין שום סתירה בין הדברים.

חובה על כל אחד ואחד להיזהר בכל כללי הבטיחות, חובה זהו היא חובה מן התורה וכמו שלמדנו בתורה ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך.

אבל כל זה לפני שהדברים קורים שחובה לעשות כל השתדלות למנוע כל דבר שיכול לגרום לסכנה. אבל לאחר שקרה מה שקרה אין כל ספק שהפטירה של פלוני היתה גזירת שמים ובכל זאת איו זה פוטר את האחראי, דבר זה מפורש בתורה בעניין הורג נפש בשוגג בספר שמות פרק כא  פסוקים יב' יג'  מַכֵּה אִישׁ וָמֵת מוֹת יוּמָת:  וַאֲשֶׁר לֹא צָדָה וְהָאֱלֹהִים אִנָּה לְיָדוֹ וְשַׂמְתִּי לְךָ מָקוֹם אֲשֶׁר יָנוּס שָׁמָּה:  זאת אומרת ה' זימן לידו להרוג את פלוני וכפי שרש"י מסביר את הסיבה שה' אינה לידו דבר זה, ובכל זאת ההורג בשוגג חייב גלות כעונש כי הוא לא נפטר מזה שה' זימן לידו את הדבר כי בידו אשמה שה' זימן זאת לידו ומגלגלים חובה על ידי חייב. 

לסיכום: על האדם לעשות הכל למנוע שלא יקרה שום דבר רע באשמתו. אם משהו קרה זה בגזירת הבורא ואשמת האדם היא שהוא היה הגורם לכך שהדבר יקרה באשמתו.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:השתדלותהשגחהאסון מירוןקדושי מירון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה