הלכות ומנהגים
האם מותר לאכול שום קלוף שהיה בתוך קופסא סגורה?
- כ"ג אייר התשפ"א
שאלה
האם מותר לאכול שום מקולף שהיה בתוך קופסא סגורה. תודה רבה!!
תשובה
שלום רב,
אם עבר עליו הלילה, דהיינו זמן עלות השחר, כשהוא קלוף לגמרי, אסור לאוכלו, ולא מועיל מה שהיה מונח בתוך קופסא סגורה.
כדי ששום קלוף לא יאסר - העצה היא להשאיר עליו חלק מהקליפה או השורש או לערב אותו בתוך מאכלים אחרים לפני שיעבור עליו זמן עלות השחר.
מקורות: כן הוא במסכת נדה (דף יז עמוד א) בשם רבי שמעון בר יוחי שמי שאוכל שום קלוף ובצל קלוף וביצה קלופה שעבר עליהן הלילה מתחייב בנפשו ודמו בראשו. ואפילו אם הם צרורים וחתומים רוח רעה שורה עליהן. והובא להלכה בשלחן ערוך הרב (הלכות שמירת הגוף ונפש סעיף ז).
והעצה לערב אותם בתוך מאכלים אחרים, מקורה בסמ"ק (סימן קעא). וכ"כ הבן איש חי (שנה שניה פרשת פנחס אות יד) והכף החיים חלק יורה דעה (סימן קטז אות צב) ובשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק יורה דעה סימן ז אות ט) ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' (סימן קכו אות ג). וכן הובא בשם החזון איש זצ"ל בספר שמירת הגוף והנפש חלק א' (בשולי עמוד כה).
ומה שמבואר בדברינו שנקודת עלות השחר היא האוסרת, אמנם בשו"ת דברי יציב חלק ב' (סימן טז) סובר שדווקא שום בצל וביצה קלופים שהיו במצב זה במשך כל הלילה נאסרים באכילה. וכך נראה שסובר בשו"ת שרגא המאיר חלק ח' (סימן צ אות ז).
אולם דעת הגר"ע יוסף זצ"ל שהשעה הקובעת ללינת הלילה, היא שעת עלות השחר, ולכן מפעלים הפתוחים עשרים וארבע שעות, ונקלפו שם בצלים קודם עלות השחר, יש לטגנם קודם שתעבור עליהם שעת עלות השחר (שלחן יוסף עמוד צד).
וכ"כ בשו"ת שבט הקהתי חלק ב' (סימן רמז) שיש ליזהר שלא לקלוף בסוף הלילה ביצים ושום, באופן דברגע עלות השחר יהא השום והביצה קלופה. ושכן שמע מעד מהימן שהרב הצדיק רבי יעקב לאנדוי ז"ל אב"ד דבני ברק הקפיד דבבתי חרושת שהיו תחת השגחתו דלא ישאירו בשעת עלות השחר ביצה קלופה ואל יפתחו אז הביצים.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il