אמונה
תשובות לפיהוקי ירון ידען בין הררי הזבל של `דעת אמת` - הקדמה
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום וברכה מכיון שעל שולחן המערכת מתקבלים מדי זמן דרישות מצד הגולשים להתייחס לשטויות וההבלים שמפרסם ה`בור ועם הארץ` הן בתורה והן במדע, מר [מאוד] ירון ידען באתר הזבל `דעת אמת` ולענות את הכסיל כאוולתו, לכן מכיון שהגיע לידינו תשובות מלאות שהשיב בפרוטרוט הרב יעקב סגל שליט"א ראש ישיבה בבני ברק, חשבנו שמן הנכון להציג את הדברים כמו שהן, בשינויי עריכה מזערים. תודתינו נתונה להרב שליט"א שקיים כהלכה מאמרם של חז"ל `ודע מה שתשיב לאפיקורוס`, ויראה הציבור שעדיין לא יודע הצדק עם מי וישפוט למי החותמת ולמי הפסולים. בכדי למנוע תביעה משפטית בגין פרסומים אלו אני מצרף בזה פסק דין של השופט הנכבד מר `טל שחר` שכבר נדרש לעניין והצדיק את פרסומי הרב יעקב סגל כפי שתראו לנכון אני בחרתי להביא כמה ציטטות מכבוד השופט שיחיה. בית משפט השלום בתל אביב-יפו כבוד השופט טל שחר בעניין ירון ידען נ ג ד יעקב סגל פסק דין לנוכח השתלחותו של ידען, ושל הפועלים בשליחותו ובשליחות "דעת אמת" שבניהולו או בשליחות העמותה שבניהולו, בציפור נפשם של יהודים דתיים וחרדים ויהודים מאמינים באשר הם, ולנוכח ההפצה המאסיבית של קונטרסים כופרניים מצד התובעים ושלוחיהם בתיבות דואר של ציבור דתי זה, בבתי כנסת, בבתי מדרש ובישיבות, בהכנסת קונטרסים לספרי גמרא ולארונות ספרי קודש, ולנוכח השגות גבול לישיבות ולבתי מדרש באישון לילה, ולנוכח דברי התפקרות שאין חמורים מהם בעיני מי שקודשי ישראל הם נר לרגליו ולאורחות חייו, ולנוכח ביזוי מילולי בוטה ופוגעני בחז"ל וברבני ישראל, ראשונים ואחרונים כאחד, ולנוכח התוכן הלעגני והציני של הקונטרסים, הן בחזותם גונבת הדעת והן בתוכנם הנחשב כמשוקץ בעיני כל יהודי דתי וחרדי שדתו ודעתו אינן סובלות השתלחות שכזו, ולנוכח ההתיימרות להתנשא על כל רב ופוסק ולחדש הלכות באופן המבזה את כל בעלי הסמכא בתורת ישראל, ולנוכח הפרובוקטיביות הלעגנית שיצאה מתחת ידי ידען ואנשי "דעת אמת" (כהודאתו במניע זה ובאופן פרובוקטיבי זה של התנהלות כלפי החרדים וכלפי קדשי ישראל, - לנוכח כל אלה ולנוכח יתר המפורט לעיל ובפרסומי ידען ומרעיו, אכן היתה זו חובה ציבורית, חברתית, דתית, מוסרית ומקצועית בעיני הנתבע, הרב סגל כרב מוסמך וסמכות הלכתית בקהילתו, להגיב ולפרסם את הפרסומים נשוא התביעה, לטובת קהל גדול ועצום של יהודים שנושאי פעילות "דעת אמת" וידען בראשם חורים להם עד מאד, מרגיזים ומקניטים אותם, מבזים את כל מה שבראש אמונתם ואורחות חייהם, מוציאים אותם משלוות לימודי קודש ומשלוות ניהול אורח חיים דתי וחרדי מוקפד, ולציבור גדול זה היו מיועדים פרסומי הנתבעים, וכותביהם אכן שהו בתפקיד ובמעמד בהם חשו, ובצדק מבחינתם ומבחינת הציבור בשמו ואליו הם כותבים, לכתוב את שכתבו, למזעור הנזק הנגרם ולהצגת עמדה נגדית ומסורתית כנגד מה שנחשב בעיניהם כפרסומי תועבה משוקצים מבחינה דתית. אין איפא ספק כי מתקיימת הגנת קיום העניין הציבורי, החובה המוסרית והחברתית (ומבחינת הרב סגל – גם החובה החוקית, כרב מוסמך בישראל), להציג את האמת אודות ידען וחבורתו ולהשיב דבר דבור על אופניו, ומתקיים יסוד ההגנה על עניין אישי (וציבורי) כשר של קהל היעד של קוראי הפרסומים ועניין אישי (וציבורי) כשר של הנתבעים עצמם, ומתקיים היסוד של היות הפרסומים בבחינת מענה להוצאת לשון הרע של ידען וחבריו על רבני ישראל ושומרי תורת ישראל באשר הם, והנתבעים בתוכם, המוצגים בפרסומי ידען וחבריו כפרימיטיביים, מתועבים, מנוונים, חסרי דעה ודעת משל עצמם, זקוקים להארות של משכילים כמותו, מקיימי מצוות שאבד עליהן הכלח, שוקדים על לימוד פרשני שנכתב בידי בורים ועמי ארצות, וכיוצא באלה `מחמאות` במפורש ומכללא הכלולים בפרסומי התובעים במתכונותיהם השונות.. מתקיים גם יסוד היות פרסומי הנתבעים בלתי חורגים מהסביר (ובבחינת ביקורת הוגנת וסבירה בנסיבות הפרובוקציות של ידען וחבריו) לאור נסיבות פרסומי התובעים, תכיפותם ולשונם הבוטה והלעגנית, שהזקיקו גם התייחסות לגוף הכותב ולא רק לגוף הנכתב, לאור העובדות המסולפות בהן הוצג ידען בתקשורת ובפרסומים השונים שנסקרו לעיל ולאור הצורך להציג את "מקור הסמכות" העומד מאחורי אישיותו של ידען כמנגח קדשי ישראל במסווה של פוסק הלכתי או במסווה ידען סמכותי ומוסמך, ולא הוא בעיניהם. ועוד יוער, כי ביטוי כמו "נער שוליים עלוב", לא רק שאינו בא לציין עובדה כלשהי, ולא רק שהינו רק ביטוי ציורי, אלא כל כולו הבעת דעה וביקורת אודות ידען לאור אישיותו והביוגרפיה האמיתית שלו (להבדיל מזו שצייר בפרסומים לגבי עצמו) וחזרה על האמור לגבי ילדותו הקשה בכתבת העבר העיתונאית דלעיל, וכשהביטוי מיועד להציגו כמי שהינו רחוק מלחלוק על רבני ישראל לדורותיהם ועל גדולי ישראל שהוא מאפס במחי יד את כתביהם וחיבוריהם המונומנטאליים (הרמב"ם, הגאון מוילנה ואחרים), ושהינו סביר בנסיבות ההתייחסות התגובתית למעשיו (חלקם פליליים ומאוסים) ולפרסומים שמטעמו ומטעם שלוחיו (לרבות כינויו את החרדים כ"מתועבים" כאמור). בולטת ומשכנעת ביותר היא התייחסות הרב סגל בתצהירו, בלשונו וברגישותו, כאדם דתי וכרב בישראל, וכראש ישיבת "ברכת יוסף" שבבני ברק, שהקדיש עמל רב ודקדקני להגיב לגוף פרסומיהם הפרובוקטיביים של ידען וחבריו, בלשון תורנית ובניתוח פרטני ורב אסמכתאות. שוכנעתי בכנות עמדתו ואמונתו של הרב סגל, בהעידו כי "השקעתי הרבה עבודה במתן התשובות שלי ... הדברים לא נכתבו בעידנא דריתחא ... נכתבו בקנאות לתורת השם ... זה כמו מישהו ששורף לך את הבית אז אני לא צריך להתנצל על ששפכתי עליו קצת מים, על השורף ... לשאלתך מה אומרת ההלכה האם אסור או מותר או חייבים להוציא דיבה על אפיקורס ועל כופר אני משיב שלגבי כופר המזיק לעם ישראל כותב הספר חפץ חיים שהוא הספר המוסמך לענייני לשון הרע שכל מטרתו הוא לגנות את לשון הרע – שחייבים לגנות כמה שאפשר את אותו כופר שבא לעשות הרס לעם ישראל ועל ידי כך שמגנים אותו ממעטים את הנזק וזה בדיוק מה שעשיתי ... אני משווה את ירון ידען לגרועים שבאויבי ישראל. לפי התורה גדול המחטיאו מאשר ההורגו. זו האסמכתא מחז"ל ... נכון שבעיני התובע אינו כחילוני רגיל אלא ככופר להכעיס. לחופש הביטוי של התובעים ושלוחיהם יש זכות קיום, הנובעת מעקרונות הדמוקרטיה ומחוקי היסוד של מדינת ישראל, ומההלכה הפסוקה רבת השנים, אלא שיש גבולות והגבלות לחופש ביטוי זה, והתובעים ושלוחיהם, בראשות ידען ובמניע פרובוקטיבי מוצהר ופוגעני, חצו גבול זה ומגבלות אלה, ועשו בו שימוש לרעה, שיותר משנועד להתעמת אקדמית או מדעית עם דברי תורה ופרשנויות חכמי ישראל (כמחלוקת מותרת כשלעצמה, לשם האדרת תורה וחקר מדעי כשלעצמם) - נועד הוא בעליל לניגוח פרובוקטיבי ולעגני, השמצת החרדים ודרכי חייהם, ערעור אמונת חרדים בכלל ותלמידי ישיבה וחוזרים בתשובה בפרט, ורצון ידען וחבריו להתבלטות עצמית תמוהה, מרבת שנאת חינם ומרבת שנאת אחים. משהעמיד ידען את עצמו, במודע ובמכוון, בעין הציבור וכמוקד מפיץ פרובוקציות ומושך תגובות מיוחלות, יש בפרסומי הנתבעים לא רק רצון להתעמת חזיתית עם `תורתו` המופצת בישיבות ובבתי המדרש ותחת כל תיבת דואר רעננה (או מותשת), אלא גם רצון "להשיב לו כגמולו", כעמדה מובנת וטבעית וכהבעת דעה לגיטימית . לסיכום: התביעה נדחית. טל שחר, שופט
תשובה
לתשובותיו המלאות של הרה"ג יעקב סגל על כל טענות דעת שקר של ידען, נא להיכנס לחוברת שכתב - "דע את האמת":
www.haemet.net/downloads/books/know_the_truth.doc
ארמון הפאר הבנוי לשם ולתהילה, מגדלור פלאי לכל טובה מוסר וקדושה, לכל באי עולם ומלואו מזה אלפי שנה, לוחש סוד ההויה לתבל ויושבי בה, ומה תכלית חייהם בישותם הקצרה, ובאיזו דרך יראו אור שמחה וחדוה, ויזכו לרכוש כל מידה נכונה, ולהעמיק בשורש חיי כל בריה, לדעת מה יתרון האדם בעמלו על פני האדמה, לפעול בעולם הבורא נכונה! זו המתנה שחנן ה` את עם הבחירה, כשירד ממרומים לעין כל בפעם היחידה, בקולות וברקים הממלאים באימה, חרדה ובהלה ובושה איומה, לכל יושבי ארץ בהופיע אדון הבירה, תורת שעשועיו לתת לבניו בפרהסיה, למען ידעו כולם כי לה` המלוכה, ושבעמו ישראל בחר לעם סגולה, לחנך העולם לידע סוד השכינה, ורצונו יתברך למלאות בדיצה, ומאז נתינתה רק היא מקור כל אורה, לאמת האלוקית שמראש גילה, מה יִקרֶה בעולם ולבוחרים נכונה, ולמורדים במלכם איזו אחרית מרה מצפה, וכל נבואותיה מתקיימות בפליאה, וכל הבטחותיה מתקיימות בצורה מדהימה, עמליה מתעלים לידבק בטובה, ומוצאים עוד ועוד סוד ורמז הטמונים בה, וכל מקיימיה זוכים לכל ברכה, וכל מחלליה נותנים דין על בזותה, וכל חוכמות עולם הן רק פרורים מחכמתה, וכל השקפה ואידיאל טוב כלולים באורה, ורק לשונאי ה` הביאה התורה קנאה גדולה, וכנדרש כי לכך נקרא שם ההר סיני על כי הביאה בעקבותיה שנאה, על שזכו אוהבים להיות ממקורבי השכינה, על השתעשם בתורתה בגיל וחדוה! ומתמסריה צומחים להיות גדולי האומה, לראות ולשמוע דעת עליון הנוראה, ולהדריך בני א-ל חי במסילה העולה, ואת העם כולה לעשות המשימה, עד יראה אבינו עמלנו בתורתו בשמחה, ולבני אבות אהוביו יביא גאולה, כי תבל ומלואה נבראו עבורה, למען תוכל שכינה לדור עמנו באהבה! והנה באו הימים שבני עם ה` נמלאו לה צמאה גדולה, כפי שניבאה תורתנו הקדושה בעצמה, שבאחרית הימים יחזרו לשורשה, כדי להגיע ל"מלאה הארץ דיעה", ויתקיימו דברי נביא הגאולה: "נכון יהיה הר בית ה"` אליו ינהרו כל הגויים בתשוקה, ויאמרו יורנו מדרכיה ונלכה באורחותיה, כי מציון תצא תורה! .
חכמי וחסידי ומשוררי העולם בכל הדורות ראו בתנ"ך את "ספר הספרים" שאין שום יצירה שתדמה לה, על אף שהיכירוהו רק דרך תרגומו, המוריד אלף מונים מהודו ויופיו . גם לא השיגו אף אפס קצה עמקותו המתגלה במסורת התורה שבעל פה . עם כל זה הבינו שזו יצירה ייחודית במעלתה ע"פ כל אחרת, ואף ש"שייכת" לעם ישראל, הרגישו תמיד שזהו הספר ששייך בעצם לכולם, ואין כמוהו ללמוד הנהגה אנושית נכונה ואמתית! הנוצרים אמנם ניסו להוסיף עוד נתח ליצירת המופת, והמוסלמים ניסו להוסיף "נספח", אך כל רואה נכונה את המקור ואת החיקויים העלובים מברך בקול גדול: המבדיל בין קודש לחול בין אור לחושך וכו` .
אפילו נבערי-דת כגתה והיינה, גדולי משוררי גרמניה, יחד עם גדולי המדענים והפילוסופים ובעלי שאר הרוח שבכל הדורות, הביעו התפעלות והתפעמות מקורותיו המופלאים והמדהימים של עמו המובחר של האלוקים: עם ישראל, ומ"יצירת המופת" הגדולה שלו: התנ"ך . אלה שני הדברים המדהימים ביותר שהיו בכל קורות עולם, ומדהים עוד יותר ששתי פלאות אלו הולכות יחד, יד ביד, מזה אלפי שנים, בקשר שלא מצליחים לנתק כל שונאיהם! .
כל זה היה נכון מאז הכירו הגויים ספר קדוש זה, ואת המוסריות של האדם היו מודדים כפי יחסו לספר . אך לפני כ 200 שנה קמו צאצאי עמלק המקנאים באמת האלוקית ונלחמים בה, ומאז ניסו בכל כוחם להעיב שפעת יופי אור הספר, המה אבות הנאצים מבקרי המקרא הגרמניים מבית מדרשו של ולהויזן ותלמידיו המשוקצים, ש"הקדישו" חייהם לפילפולים מורכבים, שהמה עצמם לא מבינים, לנסות לתת איזה הסבר כלשהו, שאולי התורה לא עברה במסורת מדוקדקת מסיני, ואולי הוסיפו וגרעו דברים במשך הדורות .
ככל צוררי ישראל, גם הם כמעט ונשכחו מהעולם, כשאור התורה ממשיכה להאיר לעולם ומלואו בכל תוקפה ועוזה של 3300 השנה, עד שקמו בשנתיים האחרונות רועדי התשובה המושחתים, ובכל כוחם מנסים לאמץ משנה זו של רבותיהם אבות הנאצים להחזיר "עטרת-תפארת-הרפש" ליושנה, כדי לנגח את התורה ממנה כ"כ פוחדים [ובצדק כמובן, מדאגה לאחריתם האומללה] . וכיון ש"פלפול" זה הוא כל יסודם לאפשרות שתורה לא משמים, נאריך לנתץ ולהרוס כל אבן מדמיונותיהם, בלא להשאיר להם שום שריד ופליט לכל רעיון מטורף נגד מסורתנו .
וימחול הקורא על חלק מהדברים שנכתבו באורך, כדי להשיב על כל טענת-רפש אפשרית בעבר או בעתיד . ובזה החילותי בעז"ה: פטרוני הרִשעה, רועדי התשובה, יושבי החשכה מאימת האורה, מאיצים והולכים בלבלרם החולה ירון ידען שר"י ושני חבריו לזרוק עוד קצת בוץ לנסות להעיב שפעת האור המאיר והולך לדור הבנים השבים לצור מחצבתם האיתן, טרם יהיה ה` למלך על כל הארץ, וינהרו גויים רבים להר בית ה` ויאמרו "ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו, כי מציון תצא תורה ודבר ה` מירושלים!" .
והלבלר העלוב שאין לו משלו כלום, נובר והולך באשפתות עוכרי ישראל מדורות למצוא עוד איזו חתיכת חצץ לזרוק לעבר המבצר האדיר הבנוי לתלפיות, איתן ומושלם, של בנין התורה הקדושה מסיני, עם רבבות אלפי ישראל גדולים קדושים וטהורים המוסרים דור לדור תורת ה` ופירושה, תוך שמוסרים עליה נפשם יומם וליל, ורבבות נתייסרו ונטבחו בשבילה, ומוסרים נפש להקנות לבנים, משה קיבל תורה [ופירושה!] מסיני ומסרה ליהושע, שמסרה לזקנים והם לנביאים נאמנים, יראים ושלמים, בכל מידה יפה מוכתרים, והנהגות משובחים, בדור נורא לקראת אחרית הימים, של עזי פנים ובנים משחיתים, הוריהם ומוריהם בזים ומשפילים, ותופסים חוקות גויים, ותרבות סדום מאמצים, ורק אלה העמלים, בתורת ה` דבקים, נותרו עוד שפויים, כי רוח ה` הוא טל חיים, ועולם ומלואו למענם קיימים, ובהם מלאכים מתפארים, ראו אלה הבנים, לאלוקי האלוקים, עליו נפשם מוסרים, להיות בו נקשרים, ובשמו מתפארים, עד יגאלם נצחים, האוהב לאוהבים, ויושיעם ממרומים, בורא העולמים! והנה לאחר שהוציא הנ"ל כמה וכמה ביבים נדושים ששונאי ורודפי ישראל מחטטים בהם כמאתיים שנה, ולא טחנו בשנאתם אלא רוח באושים בלבד, כפי שנראה בפרוטרוט.
וסוף סוף גילה הנבל שארית טלפיו המשוקצות: שבעצם הוא כופר בכל: לא גדלות האחרונים, לא ראשונים כמלאכים, לא אמיתות חז"ל ו . . .לא תורה משמים! העולם בלא "בעל הבית" ואיש ה"ישר" בעיניו יעשה. אין תכלית ואין סיבה, והכל "במקרה" .
הקוסמוס "התפוצץ" לעולם מרהיב בחכמה וביופי, ישראל עברו יותר מאלף שנים ניסים גלויים ומאז הנהגה מופתית נסתרת לקיום העם ונבואות התנ"ך, כבשה בין שבעים זאבים, כשאלפי רבבות בני א-ל חי, נביאים ובני נביאים, מוסרים נפש למען התורה ה"דמיונית" . . ., ובמשך אלפי שנים לא העלה שום לץ על דעתו לכפור בכל המסורת המפוארה הזו ולהכחיש דברי אלוקים חיים . וכשראה הסטרא אחרא נאמנות העם לאביו שבשמים, פיתח במאתיים שנים האחרונות תרבות אנשים חטאת בידי אבות הנאצים הגרמניים "מבקרי המקרא". ומרפש זה "מטעימנו ומלעיטנו" הפוקר . . .
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il