הלכות ומנהגים

למה מי שמקיים מצווה הבאה בעבירה לא יצא ידי חובה?

  • כ"ד אייר התשפ"א
אא

שאלה

הרי ידוע שמצווה לא מכבה עבירה ועבירה לא מכבה מצווה, אז מדוע כשיש מצווה הבאה בעבירה מתייחסים לזה כיחידה אחת ואין בזה מצווה כלל ולא מתייחסים כשני דברים נפרדים. לדוגמא האדם אכל מצת טבל הוא קיים מצוות מצה למרות שיתן את הדין על אכילת טבל? תודה רבה מראש

תשובה

שלום רב,

האמת היא שעבירה מכבה מצווה, אלא שאין עבירה מכבה תורה, וכמו שאמרו במסכת סוטה (דף כא עמוד א).

ואפילו בלימוד תורה, אם לא התאפשר לו ללמוד אלא על ידי עבירה, זה נחשב מצווה הבאה בעבירה, ולא יקבל שכר, וטעם הדבר - כמו שאמרו בירושלמי מסכת סוכה (פרק ג הלכה א) לגבי לולב הגזול שהוא פסול, אמר רבי לוי, זה שהוא נוטל לולב גזול למה הוא דומה, לאחד שכיבד את השלטון תמחוי אחד ונמצא התמחוי משל המלך. אמרו: אי לו לזה שנעשה סנגורו קטגורו.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קיום מצווהמצווה הבאה בעבירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה