שאל את הרב - כללי
איך יכלה חנה לקבל נזירות עבור בנה שמואל?
- ט"ז סיון התשפ"א
שאלה
ברשותך הרב עוד תהייה, הרמב"ם כתב כי אסור לאישה לנדור על בנה כיצד חנה נדרה על שמואל נזירות ועוד כשהיה בבטן? תודה כבוד הרב על תשובתך
תשובה
שלום רב,
שאלה מצוינת, שהרי שנינו במשנה מסכת נזיר (דף כח עמוד ב) האיש מדיר את בנו בנזיר ואין האישה מדרת את בנה בנזיר, וכן פסק הרמב"ם (הלכות נזירות פרק ב הלכה יג), ואם כן איך יכלה חנה לקבל נזירות עבור בנה שמואל.
ועמד בזה הרד"ק (שמואל א' א יא) וזה לשונו: אני תמה איך חל נדרה על בנה שיהיה נזיר. ועוד שלא היה בעולם ואיך חל הנדר עליו. ואפילו היה בעולם הרי אמרו האיש מדיר את בנו בנזיר ואין האישה מדרת את בנה בנזיר. ואפילו באיש לא מצאו בו טעם אלא אמרו הלכה היא בנזיר. ואם תאמר כי אלקנה עשה הנדר גם כן אחרי ששמע מאשתו, זה לא ראינו, והיאך הניח הפסוק לסיפור עיקר הנדר וכתב נדר חנה שאינו נדר, זה רחוק. ויותר אני תמיה איך לא דברו רבותינו ז"ל בזה הדבר, כי לא מצאתי בדבריהם בזה שום דבר לא במדרש ולא בתלמוד. ע"כ.
ומצאנו שני תירוצים בזה -
א. בשו"ת המבי"ט חלק א' (סימן קעד) תירץ, שאפשר לומר שאלקנה בעלה הסכים על ידה, וכמו שכתוב (שם פסוק כג) ויאמר לה אלקנה אישה עשי הטוב בעינייך שבי עד גמלך אותו אך יקם ה' את דברו וגו'.
ב. רבי משה זכות זצ"ל (מגדולי המקובלים באיטליה, נפטר בשנת תנ"ח) בספרו קול הרמ"ז על המשניות (סוף מסכת נזיר) תירץ, שנדר חנה היה שהיא תעשה את שלה במה שתקדיש הנאתו עליה כל ימיו ושתגדלנו בפרישות מיין וטומאה ותגלחת, ואחר שגדל הוא נתפייס בדעתו וקיבל עליו נזירות עולם.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il