הלכות ומנהגים
אדם שבירך בטעות "שהכל נהיה בדברו", האם יצא ידי חובה?
- כ"ז סיון התשפ"א
שאלה
אדם שבירך בטעות "שהכל נהיה בדברו", על מאכל שאין ברכתו שהכל, האם יצא ידי חובה? והאם עונים אחריו אמן? תודה!!
תשובה
שלום רב,
צריך לברך על כל מאכל את ברכתו הראויה לו, אך בדיעבד ברכת שהכל פוטרת הכל, וכמו שכתב השלחן ערוך (סימן רו סעיף א) ועל הכל אם אמר שהכל, יצא, ואפילו פת ויין, וכתב המשנה ברורה (סק"ז) וכל זה דיעבד, אבל לכתחילה צריך לברך על כל דבר ברכתו המיוחדת לו.
ועונים אחריו אמן, כי דווקא אחרי ברכה לבטלה אסור לענות אמן (שלחן ערוך סוף סימן רטו), מה שאין כן כאן שבדיעבד יצא ידי חובה.
ואם בירך שהכל על בשמים - נחלקו הפוסקים אם בדיעבד יצא ידי חובה (משנה ברורה סימן רטז ס"ק יג), ולמעשה נוקטים שיצא (שו"ת יביע אומר חלק ח' חלק אורח חיים סימן כז).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il