נשים
למה אסור ללמד נשים תורה?
- ל' סיון התשפ"א
שאלה
שלום,
שמעתי את הציטוט "לא ילמד אדם את בתו תורה" ו"כל המלמד את ביתו תורה כאילו למדה תפלות", השאלה שלי זה למה? בהמשך כתוב שם מחשש שהן יזלזלו בתורה מעיניות דעתן, למה? הן טיפשות? הן לא יכולות להבין עומק? לא יכולות להיות רציניות? (אחכ כתוב שאם לימד אז לא נקרא כאילו למדה תפלות, אבל למה מלכתכילה זה ככה...)
מה עם כל הנשים החכמות בהסטוריה? מה עם דבורה הנביאה שלימדה גברים תורה? מה עם האמאות והצדיקות הגדולות? אישתו של ר' מאיר וכדומה?
תמיד שוללים את היחס השוביניסטי הנראה כלפי חוץ בציטוטים כמו "בינה יתרה ניתנה באישה", אבל אז מגיעים ציטוטים סותרים שנוגדים את זה...
אודה מאוד לבירור והרחבה בנושא, כי זה נושא שטורד אותי והרבה אנשים נוספים. תודה.
תשובה
שלום וברכה,
קודם כל, מותר לאשה ללמוד תורה וכך צריך.
החלק עליו חלקו חכמים עוסק בלימוד ספציפי מאוד בתורה - התלמוד, שהוא לימוד שעוסק בין השאר בדינים הנוגעים לרצח וניאוף ומיתות בית דין וכו', וחקירה בשורשי הדינים של התושב"ע, ויכול להקשות את נפשה העדינה של האשה (תפלות - הכוונה שעבורה הדברים יהיו בלתי מועילים, והעיסוק בדינים קשים עלול להזיק לנפשה). אולם להלכה נפסק שנשים לא רק שיכולות ללמוד גמרא, אלא גם שיש להן על כך שכר מן השמים (רמב"ם, הלכות תלמוד תורה א, יג).
למרות שנשים אינן חייבות בלימוד גמרא, ולימוד זה אינו מתאים לרובן, מכל מקום נשים ודאי צריכות ללמוד תורה - חומש, תנ"ך, כמו גם מוסר והלכות. מסיבה זו כל בני ברק מלאה בשיעורי תורה לנשים.
כמובן שאין העניין קשור ליכולתה האינטלקטואלית של אשה, שהרי אמרו חז"ל (כפי שהזכרת), שהקב"ה בינה יתרה באישה יותר מבאיש, היינו שהקדים בה בינה יותר (נדה מה, עמוד ב), ואמרו חז"ל שאשה מכרת באורחיה יותר מהאיש (מה שמכונה כיום אינטואיציה נשית), ועוד. ברוריה המוזכרת בגמרא היתה תלמידת חכמים. דבורה הנביאה שפטה את כל ישראל על פי דיני תורה. רש"י היה מלמד את בנותיו גמרא, ודוגמאות רבות מוכיחות זאת.
העניין נוגע לתפקידים שונים בבריאה, שאינם מעידים על פחיתות.
היהדות מלמדת אותנו שגבר ואשה הם למעשה שני חצאי נשמה שירדו לעולם, כמו שנאמר בתורה בפירוש: "זכר ונקבה בראם, ויברך אותם ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב). האיש והאשה נקראים ביחד בשם "אדם". אמרו חז"ל שגבר ללא אשה אינו קרוי אדם. בעולם הבא חוזרת נשמת הגבר להתאחד עם נשמת האשה, כי הם נשמה אחת.
היהדות מלמדת את חוקי הבריאה (תורה היא מלשון הוראה, הוראות יצרן). מהתורה אנו למדים שגבר ואשה הם שני חלקי נשמה נפרדים, אשר ביחד מהווים אדם אחד שלם. אך בנפרד - לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות משלו לעומת המין השני. מה שיש לזה אין לזה, ומה שאין לזה יש לזה. לכן מושגים מודרניים כמו "פמיניזם" או "שוביניזם" הם זרים ליהדות, שהרי היהדות אינה מכירה לא בגבר שלם ולא באשה שלמה, אלא באדם אחד שמורכב מזכר ונקבה, ויחד הם מקיימים את המטרה האלוקית!
חשוב להדגיש שהתורה לא נכתבה על ידי אדם, גבר או אשה, אלא על ידי בורא עולם. אשר יודע ומכיר את בני האדם שברא, ונתן להם את הוראות היצרן הטובות ביותר לתיקון נשמותיהם.
הקב"ה ברא את הגבר והאשה שונים בגופם ובטבעם הנפשי זה מזה, כי ייעד להם תיקונים רוחניים שונים.
על כן ישנן מצוות שהתורה חייבת הגבר ולא את האשה, כמו ברית מילה, תפילין, ציצית, לימוד תורה ועוד. ופטרה את האשה ממצוות שתלויות בזמן. מכיוון שהתורה מכירה בצרכיה המיוחדים של האשה, ולכן פטרה אותה ממצוות שהזמן גרמן - הרי הקב"ה הטיל על נשים את התפקיד הנכבד של הבאת ילדים לעולם, הכניסה להריון, הנקה, טיפול בילדים הקטנים וחינוך. לכן התורה פטרה אותה ממצוות התלויות בזמן. ופירוש הדבר שהאשה טובה כפי שהיא, ומתקנת את נפשה ללא מצוות אלה. בעוד הגבר זקוק למצוות כמו תפילין וציצית כדי להגיע לשלמותו. כי הגבר והאשה שונים זה מזה. אפילו היצרים שלהם שונים: אצל גברים עיקר ההתמודדות תהיה עם יצר רע של גאווה, תחרותיות, כבוד, כעס, תאווה והסתכלות במקומות אסורים, לעומת זאת אצל נשים עיקר ההתמודדות תהי עם יצר רע של רכילות ושל צניעות, וכן - גם של קלות דעת ע"פ רוב. בכל כלל יש יוצא מן הכלל, אך יביט אדם סביבו, ויראה שיש טבע משותף לרוב גברים, וטבע משותף לרוב נשים, טבע אשר חוצה תרבויות וזמנים.
אך מצב זה הנו זמני. הקבלה מלמדת אותנו שבעולם הבא נשמות הגבר והאשה חוזרים ומתאחדים, וזוכים לטוב האלוקי כנשמה אחת שלמה. פירוש הדבר שהאשה שותפה בכל המצוות שעושה בעלה, כפי שהבעל שותף בכל המצוות שעושה אשתו, וכך הם זוכים יחד להגיע לשלמותם הרוחנית.
התורה מאוד התחשבה באשה, ומכיוון שנשים דואגות למשפחה והילדים שלהן ומטפלות בהם, על כן פטרה אותן התורה ממצוות רבות שהיו מקשות את חייהן.
מסיבה זו נשים לא התחייבו בלימוד תורה, למרות שהן מקבלות שכר על שמיעת שיעורי תורה, ואף משתתפות בשכר לימוד התורה של בעליהן (רבי עקיבא אמר על לימוד תורתו: "שלי ושלכם - שלה הוא" - כלומר של אשתי).
מומלץ לצפות בהרצאה חשובה זו על מעמד האשה ביהדות:
https://www.hidabroot.org/video/54657
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il