חברה והשקפה
יום טוב שני של גלויות ביום הכיפורים
- כ' תמוז התשפ"א
שאלה
ישנה כידוע מחלוקת בהלכה בקשר ליו"ט שני של גלויות בנוגע ליו"כ ולמעשה נפסק להלכה שלא תיקנו משום פיקו"נ. עלה בדעתי שאלה שהרי ידוע שזה עובד הפוך. זה לא שהתורה משועבדת לטבע אלא הטבע משועבד לתורה וכל הסיבה שניתן לצום בשופי יום אחד זה בגלל הציווי של "תענו את נפשותיכם" יוצא א"כ שמה שא"א לצום יומיים רצופים זה בגלל שחז"ל לא תקנו זאת אך אם חז"ל כן היו מתקנים הרי שהיתה נוצרת האפשרות לצום 48 שעות ברציפות. והדרא קושיה לדוכתא למה לא תקנו ספיקא דיומא?
תשובה
שלום וברכה
חז"ל לא תיקנו תקנה בהתמך על כוחם לשנות את הטבע. מאחר ואין חובה לתקן יומיים של צום כי כיום אנו יודעים תאריך מדוייק על כן לא רצו להוסיף יום.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il