הלכות ומנהגים
האם ילדים צריכים להבדיל לפני שהם אוכלים בתשעה באב?
- כ"ד תמוז התשפ"א
שאלה
האם יש להורות לילדים שהגיעו לחינוך להבדיל לפני שהם אוכלים בתשעה באב ואם כן מתי בדיוק? כבר בלילה או רק בבוקר? תודה רבה
תשובה
שלום רב,
נחלקו בכך גדולי הפוסקים, יש אומרים שצריך לחנכם שלא לאכול לפני הבדלה, ויש אומרים שאין שייך בזה חינוך שהרי לכשיגדילו יתענו ולא יבדילו בתשעה באב, והמנהג להקל בזה, וישמעו הבדלה במוצאי תשעה באב ככל ישראל. אמנם לפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל צריכים להבדיל בתשעה באב קודם האכילה.
מקורות: המחייבים - כך נראה נוטה בשו"ת מהרי"ל דיסקין (קונטרס אחרון סימן ה אות עב). וכן פסק בשו"ת דברי יציב חלק אורח חיים חלק ב' (סימן רמג), וכתב עוד, ובמקום שאפשר יבדיל על חמר מדינה אבל לא על היין. וכן הובא בשם הרב יעקב קמנצקי זצ"ל בספר אמת ליעקב (סימן תקנו בהערה) שקטן מבן ט' האוכל בתשעה באב שחל להיות ביום א' יבדיל מקודם על חמר מדינה [כגון בירה]. וכן פסקו בשו"ת ברכת ראובן שלמה חלק ג' (סימן נה) ובספר אור לציון חלק ג' (פרק כט תשובה ח) ובספר חזון עובדיה ארבע תעניות (עמוד שנב) שקטנים שהגיעו לחינוך צריכים להבדיל על הכוס קודם האכילה בתשעה באב.
הפוטרים - ארחות רבנו חלק ב' (עמוד קמה אות מ) בשם הרב יעקב ישראל קניבסקי זצ"ל, ושמכל מקום יתפללו במוצש"ק ויאמרו הבדלה בתפילה. הרב יהושע משה אהרונסון זצ"ל בשו"ת ישועת משה חלק א' (סימן מ) וחלק ב' (סימן פז). וכן הובא בשם הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל בספר אשרי האיש חלק ג' (פרק עב סעיף א) שכן המנהג, והטעם הוא משום שלא שייך לחנך אותם בזה, שהרי כשיגדלו יצומו ולא יבדילו בתשעה באב ביום. וכן כתב לבאר המנהג בשו"ת שרגא המאיר חלק א' (סימן נט). וכ"כ בספר מועדים וזמנים חלק ז' (סימן רנה) ובשו"ת באר שרים חלק ה' (סימן יז אות א) לפטור מהטעם הנ"ל. וכן דעת הרב שריה דבליצקי זצ"ל בספרו דיני ט' באב ביום א' ודיני שבת שלפניו (סעיף נב). וכ"כ הרב חיים קניבסקי שליט"א במכתב - נדפס בשו"ת קובץ תשובות חלק א' (סימן נז) - שמעולם לא שמענו שקטנים שאוכלים בתשעה באב ביום א' יבדילו. וכן פסק בספר שמירת שבת כהלכתה חלק ב' (פרק סב סעיף מה) שקטן האוכל בתשעה באב שחל בשבת ונדחה ליום ראשון, או שחל ביום ראשון, מותר לו לאכול מבלי שיבדיל תחילה, וישמע הבדלה במוצאי תשעה באב.
ובשו"ת שבט הלוי חלק ז' (סימן עז אות ו) נשאל על דעת המהרי"ל דיסקין הנ"ל, שמה חינוך שייך בזה שהלא כשיגדל לא יאכל בתשעה באב, והשיב, שהיות שכבר נכנס בגדר חינוך הבדלה בשבת פשוטה אם כן הוא בגדר חינוך הבדלה, אף שענין פרטי זה של הבדלה בתשעה באב לא שייך בו חינוך אטו גדלותו. ועוד, שמכיוון שחולה שאין בו סכנה מותר מעיקר הדין גם בגדולים, אם כן צריך לחנך לדעת סדר האכילה בתשעה באב כזה - שמותר לאכול בו. ע"ש. אך לאחר מכן הבהיר בחלק י' (סימן קעז אות ד) שלא הייתה כוונתו למעשה, אלא להשיב לשואל להסביר דעת המהרי"ל דיסקין. ובאמת בקובץ מבית לוי חלק י"ג (עמוד עז) כתב בשמו, שלמעשה לא ראינו נוהגים שקטנים יבדילו לפני אכילתם בתשעה באב.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il