חברה והשקפה

קמצא ובר קמצא

  • ג' אב התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב כתוב בגמרא שבגלל קמצא ובר קמצא נחרבה ירושלים. אך על פי ספרי ההיסטוריה כתוב שזה תהליך שנמשך, ועוד סיבות אחרות כיצד זה מתיישב?
תודה רבה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

ירושלים לא חרבה בגלל סיבה אחת. אמרו חז"ל שירושלים חרבה בעקבות עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. ולמעלה מכולם שנאת חינם ששקולה כנגד כולם.

 

הדבר דומה לגמל, שמעמיסים על גבו משא כבד, ועוד משא, ועוד משא, ולבסוף קש אחרון ששבר את גב הגמל. כך גם לפני חורבן בית המקדש, הכעיסו העם בעבירות שונות, אך אילו היו להם זכויות של אהבת חינם היו ניצלים מן החורבן. מאחר שגם נהגו שנאת חינם זה בזה, הגדישו את הסאה והביאו לחורבן.

 

הסיפור של קמצא ובר-קמצא מתאר מקרה חמור של שנאת חינם אשר הוביל לבסוף למלחמה על ירושלים (בר קמצא הלך לנקום בישראל, ושיקר לקיסר הרומאי שהיהודים מורדים בו. פסילת הקרבן של הקיסר נתנה לו 'הוכחה' למרד של היהודים בו, וגרמה לו לעלות על ירושלים ולהחריבה בסופו של דבר), אך מן הסתם היו עוד מקרים של שנאת חינם שקירבו את החורבן. גם יש לזכור שלחורבן בית המקדש קדם מצור ארוך וקשה על ירושלים.

חז"ל מספרים שבאותה עת, מי שירה חץ, היה רואה את החץ פונה לכיוון ירושלים. חורבן בית המקדש היה חיצוני, אך קדם לו חורבן פנימי.

 

בעז"ה נזכה באהבת חינם, נקיים רצון ה' באהבה, ונראה בבנייתו של בית המקדש בקרוב, באחווה ובשלום.
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קמצא ובר קמצאחורבן בית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה