הלכות ומנהגים
האם אסור לקלף ביצה מבושלת בערב ולאכול למחרת?
- כ"ו אב התשפ"א
שאלה
האם אסור לקלף ביצה מבושלת בערב לשימוש או אכילה למחרת? אם כן מה המקור לאיסור זה. ומה הדרך\ים להתגבר על כך?
בתודה ובברכה
תשובה
שלום רב,
אין להשתמש בשום בצל וביצה קלופים - אפילו מבושלים - שעבר עליהם הלילה, גם אם היו מכוסים או מונחים בתוך המקרר.
כדי שהם לא יאסרו - העצה היא להשאיר עליהם חלק מהקליפה או השורש או לערב אותם בתוך מאכלים אחרים (לפני שיעבור עליהם הלילה, דהיינו עלות השחר) כגון סלט וכדומה.
מקורות: כן הוא במסכת נדה (דף יז עמוד א) בשם ר"ש בר יוחי שמי שאוכל שום קלוף ובצל קלוף וביצה קלופה שעבר עליהן הלילה מתחייב בנפשו ודמו בראשו, ואפילו אם צרורים וחתומים רוח רעה שורה עליהן. והובא להלכה בשלחן ערוך הרב (הלכות שמירת הגוף ונפש סעיף ז). וכ"כ בספר שמירת הגוף הנפש חלק א' (סימן ג סק"ה) ובשו"ת ברכת יהודה חלק ב' (חלק יורה דעה סימן ז אות ח) לגבי מקרר. וע"ע בשו"ת יביע אומר חלק י' (חלק יורה דעה סימן ט) ובספר שמירת הגוף והנפש חלק ב' (עמוד תתא).
ואמנם בשו"ת בית שלמה חלק א' (חלק יורה דעה סימן קפט) כתב, שהעולם נוהגין שאין חוששין רק בביצה חיה ולא במבושל. אולם דעת רוב האחרונים לאסור ביצה מבושלת שעבר עליה הלילה וכמו שכתבו בשו"ת יד מאיר (סימן יט) ובשו"ת דגל אפרים (סימן כח) ובשו"ת קב זהב (סימן יד) ובשו"ת פרי השדה חלק ג' (סימן סא אות ב). וע"ע בשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק יורה דעה סימן ז אות ו).
וגדר עבר עליהם הלילה - הנה בשו"ת דברי יציב חלק ב' (סימן טז) סובר שדווקא שום בצל וביצה קלופים שהיו במצב זה במשך כל הלילה נאסרים באכילה. וכך נראה שסובר בשו"ת שרגא המאיר חלק ח' (סימן צ אות ז). אולם דעת הגר"ע יוסף זצ"ל שהשעה הקובעת ללינת הלילה, היא שעת עלות השחר, ולכן מפעלים הפתוחים עשרים וארבע שעות, ונקלפו שם בצלים קודם עלות השחר, יש לטגנם קודם שתעבור עליהם שעת עלות השחר (שלחן יוסף עמוד צד). וכ"כ בשו"ת שבט הקהתי חלק ב' (סימן רמז) שיש ליזהר שלא לקלוף בסוף הלילה ביצים ושום, באופן דברגע עלות השחר יהא השום והביצה קלופה. ושכן שמע מעד מהימן שהרב הצדיק רבי יעקב לאנדוי ז"ל אב"ד דבני ברק הקפיד דבבתי חרושת שהיו תחת השגחתו דלא ישאירו בשעת עלות השחר ביצה קלופה ואל יפתחו אז הביצים.
והעצה להשאיר חלק מהקליפה או השורש מקורה במסכת נדה שם, והובאה להלכה בשלחן ערוך הרב שם.
והעצה לערב אותם בתוך מאכלים אחרים, מקורה בסמ"ק (סימן קעא). וכ"כ בבן איש חי (שנה שניה פרשת פנחס אות יד) ובכף החיים חלק יורה דעה (סימן קטז אות צב) ובשו"ת יביע אומר חלק ב' (שם אות ט) ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' (סימן קכו אות ג). וכן הובא בשם החזון איש זצ"ל בספר שמירת הגוף והנפש חלק א' (בשולי עמוד כה). וכן ראה עוד בספר שלחן יוסף (עמוד צה סעיף לג) שהביא בשם הגר"ע יוסף זצ"ל, שאם עירבו בצל בתוך סלט, ועבר עליו הלילה, הוא מותר באכילה.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il