שאלות בעניין מעמד האישה ביהדות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב יש לי כמה שאלות שממש מציקות לי והם בנושא נשים ביהדות, אני מאמינה ואף מרגישה שהיהדות נותנת לנו את האיכות חיים הכי טובה ושהיא אמת לאמיתה. עם זאת היהדות יותר מחשיבה את הגבר ונותנת לו מעמד חזק וטוב יותר, הוא זה שלומד תורה ופוסק מה שנותן לו הרבה כוח. בת תמיד ברשות גבר לאורך חייה בתחילה תחת אביה ואחר כך תחת בעלה זה לא שליטה? וחוסר עצמאות? אני יודעת שכל עינייני הצניעות נועדו להגן עלינו אבל זה גם אומר שאנחנו כנשים לא יכולות להיות מנהיגות ומובילות ומאןד קשה לי עם זה, וגם שמעתי לאחרונה משהו שממש זיעזע אותי: אם רואים גבר ואישה טובעים בנהר צריך להציל את הגבר ואני יודעת שזה בגלל שיש לו יותר מצוות אבל עדיין זה נשמע לי כל כך נורא, הרי השם ברא גם גברים וגם נשים אז למה לגברים יש עדיפות? ואני מכירה את התשובה הזו שאישה יותר קרובה להשם ולכן אינה זקוקה לכל כך הרבה מצוות אבל עדיין קשה לי מאוד עם מעמד האישה יהדות ואני מחפשת תשובות מניחות את הדעת ולא ממש מוצאת. אשמח לקבל לתשובה בהקדם תודה מראש

תשובה

אכן, כפי שאמרת, היהדות נותנת את איכות החיים הטובה ביותר לגברים ונשים, אך יש לזכור שיש להם תפקידים שונים. לכן האשה היא יותר נשית מטבעה (רגשית ואינטואטיבית), והגבר הוא יותר גברי מטבעו (מנהיג והחלטי).
כמו שאשה לא בוחרת להיות אשה, כי היא נולדה עם מח שונה מהגבר, ויצרים שונים ממנו, והרגשים אחרים וכו', כך היא גם לא יכולה לבחור את התפקיד שלה בעולם הזה. התפקיד נקבע על ידי הקב"ה, וכפי שלגברים יש התמודדויות רבות שלמרבית הנשים אין (גאווה, תאווה, כבוד ועוד), כך גם לנשים יש התמודדויות משלהן.
אך הגבר לא צריך להרגיש מקופח, והאשה לא צריכה להרגיש מקופחת, כי מטרת התורה היא לחבר את הגבר והאשה לישות אחת שפועלת בכפיפה אחת.
האם את חושבת שהרגליים שלך מקופחות לעומת הידיים? ברור שלא, כי הידיים נועדו למישוש וכדו' והרגליים להליכה, ושניהם שייכים לגוף אחד שפועל באמצעות שניהם. האם העיניים שלך מרגישות מקופחות לעומת האוזניים? ברור שלא, כי שניהם ביחד מקבלים את המידע מהחוץ. כך התורה רואה את הגבר והאשה, כאיברים שונים המתחברים לישות אחת, ופועלים שניהם ביחד בעולם במישורים רבים.
את ובעלך בע"ה תהיו אדם אחד שלם שיפעל בעולם, את החצי שלו והוא החצי שלך, וגם אם הוא יהיה החלק המנהיג - הרי את תהיי החלק האסטרטגי שעומד מאחורי מנהיגותו ומביאתו להנהיג ותכווני בכל דרכיו. ההנהגה שלו אינה שלו יותר משהיא שלך, בדיוק כפי שהרגל או העין אינם פחות חשובים מהיד והאוזן. וכפי שאמר רבי עקיבא לתלמידיו "שלי ושלכם שלה היא - על ידה הוא כל מה שלמדתי" באומרו זאת על אשתו.
חוץ מזה היו הרבה נשים מנהיגות - אסתר המלכה לדוגמה, דבורה הנביאה, וראי כיצד שרה הנהיגה את אברהם לגבי חינוך ילדים ואף ה' אמר לאברהם "כל אשר תאמר אליך שרה - שמע בקולה!". היהדות תמיד ייחסה חשיבות רבה לנשים, ורגיל בציבור שהגברים מנהיגים את ציבור הגברים והנשים מנהיגות את ציבור הנשים. לכן במדרשיות ואולפנות תמצאי שרוב המלמדות הן נשים ורבניות, וכמו שגדולי ישראל מנהיגים את הציבור, רבות רבות הן הרבניות שהן נשות גדולי ישראל המנהיגות את ציבור הנשים בישראל ומחזקות אותן. ככל שתתקרבי בע"ה לציבור החרדי תגלי עד כמה מעמד האשה היא גבוה ומרווח הרבה יותר ממה שמציגים זאת אנשים המביטים מבחוץ.
כמו כן חשוב מאוד שתקראי את המאמר הבא על מעמד האשה, ואשמח להשיב על שאלות נוספות:
מעמד האשה: >דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה