הלכות ומנהגים
לגבי מקור התפילין
- ט' אלול התשפ"א
שאלה
שמעתי שאומרים שהמקור של התפילין הוא פגאני.
מה הבסיס של הטענה הזו, ולמה היא לא נכונה?
תשובה
שלום וברכה,
אין בסיס לטענה זו. אף עם אצל הגויים לא הניח מעולם תפילין עם "ספרי תורה קטנים" בתוכם. היו סוגי תכשיטים, אך מעולם לא בתי-תפילין על הראש ועל הזרוע.
טענה זו אינה נכונה, כי היא מכחישה היסטוריה נאמנה של עם שלם, שהועברה בדקדקנות במשך 3300 שנה.
התפילין עברו במסורת מדור לדור מזה אלפי שנים בדיוק כמו ציצית ומזוזה ודיני שחיטה וברית מילה. נמצאו במערות בר-כוכבא תפילין בנות 2000 שנה.
מי שחושב שהמצווה להניח תפילין היא רק משל, יכול גם לומר שהפסוק "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" הוא רק משל, שהרי היא נאמרה ממש לאחר מצוות התפילין, וגם יכול לטעון שברית מילה היא רק משל, שהרי בתורה לא נאמר באיזה איבר מבצעים את ברית המילה, ולעומת זאת יש פסוקים כמו: "ומלתם את ערלת לבבכם" (דברים י, טז). אז אולי ברית מילה היא ניתוח לב פתוח? "הנה ערלה אזנם" (ירמיהו ו, י). אז אולי עורלה היא כריתת האוזן? או שאולי כל הפסוקים המדברים על ברית הם רק מטפורה?
תפילין היא מצווה מן התורה, ולא תקנה של חז"ל. מצווה זו הועברה במסורת מדויקת מדור לדור במשך אלפי שנים, ולכן פרטיה נכתבו עוד במשנה.
מבחינה טכנית התפילין אינן שונות ממזוזה וספרי תורה עשויים עור, וקל היה להכינם כפי שהכינו בעת העתיקה (וכך הרי התגלו במערות קומראן ובמערות בנחל צאלים שמדבר יהודה תפילין בנות אלפי שנים).
תוכל לקרוא על נושא זה בהרחבה (גם בנושא התפילין והמזוזה) במאמרי על הקראים והשומרונים:
https://www.hidabroot.org/article/1119318
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il