הלכות ומנהגים
האם יש עניין להחמיר לעשות פרוזבול בערב שנת השמיטה?
- כ"ג אלול התשפ"א
שאלה
בילקוט יוסף כתוב שמעיקר הדין אין צריך לעשות עכשיו פרוזבול, אלא בסוף שנת השמיטה, וכך כתוב בו: "המנהג פשוט לעשות שטר פרוזבול בסוף השנה השביעית, ויש הנוהגים לעשות פרוזבול גם בערב שנת השמיטה, אולם העיקר לדינא שאין צריך לעשות פרוזבול בערב שנת השמיטה".
השאלה שלי - האם יש עניין להחמיר ולעשות גם עכשיו לפני שמתחילה שנה חדשה?
תשובה
שלום רב,
מעיקר הדין אין צורך לעשות פרוזבול בערב שנת השמיטה, אלא רק בסופה, וכפי שנפסק בשלחן ערוך חושן משפט (סימן סז סעיף ל) אין שביעית משמטת כספים אלא בסופו, לפיכך הלוה את חבירו בשביעית עצמה גובה חובו כל השנה בבית דין, וכשתשקע חמה בליל ראש השנה של מוצאי שביעית אבד החוב, ופירש הסמ"ע (ס"ק נב) דכתיב (דברים טו א-ב) "מקץ שבע שנים תעשה שמיטה וזה דבר השמיטה שמוט כל בעל משה ידו" וגו'.
וכן העלה הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת חלק ד' (סימן סב) ובשו"ת יביע אומר חלק י' (חלק חושן משפט סימן ג אות ג) ובספר חזון עובדיה פרוזבול (עמודים ז-ט) שאין צורך לכתוב פרוזבול אלא בסוף שנת השביעית, ושכן המנהג.
ומכל מקום יש שדקדקו והחמירו על עצמם לעשות פרוזבול גם בערב שנת השמיטה לחוש לדעת הרא"ש (גיטין פרק ד סימן יח וכ) שאף על פי שהשביעית אינה משמטת אלא בסופה, מכל מקום הלאו של "לא יגוש את רעהו ואת אחיו כי קרא שמיטה לה'" נוהג כבר בתחילת השמיטה (ראה אשרי האיש חלק יורה דעה חלק ב' פרק עט סעיף ב בשם הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל, שיקירי ירושלים מהדרים בזה, וכמדומה שכן נהג הרב שמואל סלאנט זצ"ל. וכן כתב בספר דרך אמונה חלק ד' הלכות שמיטה ויובל פרק ט בציון ההלכה ס"ק מד שכן נהג אביו בעל הקהלות יעקב זצ"ל, ולפעמים מסר בעל פה).
ויש שלא דקדקו בזה (דרך אמונה שם שמרן החזון איש זצ"ל לא נהג כן. ספר שמיטת כספים ופרוזבול פרק יב הערה לד שהרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל לא חש לכתוב פרוזבול בערב שביעית אלא בסופה).
ונמצא שיש עניין לעשות פרוזבול בערב שנת השמיטה, ויש בזה הידור, אך אין זה מעיקר הדין וכנ"ל, ומנהג חסידי חב"ד להחמיר בזה (ראה שלחן ערוך הרב הלכות הלואה סעיף לו, ושערי הלכה ומנהג חלק חושן משפט סימן יב).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il