שבת
גדר "תערובת" לעניין בורר לפי הגרע"י
- כ"ג אלול התשפ"א
שאלה
שלום לכבוד הרב,
לגבי מלאכת בורר, אשמח שכבוד הרב יסביר לי מה מוגדר "תערובת" לעניין בורר לפי שיטת הרה"ג עובדיה יוסף זללה"ה?
ההגדרה שאני מכיר, זה שאין גדר ברור לעניין תערובת, אלא הכל תלוי *בראות העין*, ואי אפשר לתת קיצבה לדבר מה נחשב מעורב ומה נחשב מרוחק, שלפעמים הפריטים שונים זה מזה בצורתם או בגודלם או בצבעם ואין שם "בורר" אף שהמרחק ביניהם אינו גדול כל כך (חזו"ע שבת ח"ד עמ' קפ. יבי"א ח"ה סימן לא. מנוח"א ח"ב עמ' ריט. משמעות ביאו"ה סימן שיט סעיף ג' בד"ה לאכול מיד. אורחות שבת ח"א עמ' קלא)
השאלה האם זה נכון? (ולאור זאת, האם יש לי מתלה בגדים צמודים אחד לשני ודומים בערך אחד לשני, או ספרים בספריה בגדלים תואמים - האם מחוייב אני לברור את הספר או הבגד הנכון? או שהאי לחודה קאי והאי לחודה קאי ואין כאן תערובת?
ועוד שאלה שהסתפקתי, בהנחה והגדלים של הספרים כן שונים זה מזה, אך שאני בא לקחת בחושך הכל שווה בעיני, אם הוצאתי בטעות ספר שלא רציתי ואז שהגעתי לאור נוכחתי לדעת זאת, האם עליי לקרוא בו קצת או לא?
תודה רבה מראש!
תשובה
שלום וברכה
א. שאלת הבגדים הצמודים זה לזה אכן אין לקחת אלא את הבגד שאתה מעוניין בכך וכפי כללי בורר.
ב. אדם שרצה לברור ספר שהוא מעוניין בו ועקב החשכה לקח ספר אחר בטעות אין בזה חשש בורר ויכול להחזיר את הספר למקומו.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il