אמונה

תורה שבכתב

  • כ"ח אלול התשפ"א
אא

שאלה

שלום לרב,
ידוע לי שצריך את התורה שבעל פה כדי להסביר את המצוות. אז אם כך מדוע יש צורך בתורה שבכתב?

תשובה

שלום וברכה,

 

שאלה יפה, כדי להשיב עליה צריך תחילה להבין שבעבר לא היה מושג שנקרא "תורה שבעל פה" ו"תורה שבכתב", כי שתי התורות היו נלמדות בעת ובעונה אחת.  אעתיק לך מן הכתבה שלי בנושא:

 

יש להניח כי בזמן מתן תורה לא היה שם נפרד לתורה שבכתב ותורה שבעל פה, כי הם נלמדו כאחד. כלומר, אב שהיה קורא עם בניו את הפסוק "וזבחת... כאשר צויתיך" (דברים יב, כא) היה מסביר להם בעל פה את כל הלכות שחיטה שקיבלנו ממשה רבנו בהר-סיני. כשהיה מגיע לפסוק "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" (דברים יא, כ) היה מסביר לבניו בעל פה את הלכות מזוזה שקיבלנו; כשהרב היה לומד עם תלמידיו את הפסוק "ויום השביעי שבת לה' אלוקיך לא תעשה כל מלאכה" (שמות כ, ט), היה מפרט לתלמידיו בעל פה את 39 האסורות בשבת, וכשהיה מגיע לפסוק "וכתב לה ספר כריתות" (דברים כד, א) היה לומד איתם הלכות גיטין.

במילים אחרות, לימוד התורה שבעל פה לא היה נפרד מלימוד התורה שבכתב. התורה שבעל פה היתה נלמדת כהסבר מפורט לקיום המצוות המעשיות שבספר.

ניתן לראות זאת בפסוק מפורש: "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך, והגית בו יומם ולילה" (יהושע א, ח) - להגות אין פירושו רק לקרוא מה שכתוב "כמו תוכי", כי אם לעיין במצוות, ללמוד אותן לעומק, להסביר ולפרט אותן. גם זהו פסוק מפורש המצווה כל אב בישראל: "ושננתם לבניך ודברת בם" (דברים ו, ז), התורה דורשת שנשנן אותה וגם שנדבר בה.

לצורך ההמחשה, ולהבדיל אינספור הבדלות, ננסה להמחיש את המצוות הכתובות בספר התורה כמעין "אינדקס" אשר מתעד ומוכיח את כל המצוות שקיבלנו בהר-סיני, אשר לימודן נועד להתבאר בתורה שבעל פה (באופן מפתיע, התורה שבעל פה כונתה לראשונה בשם זה רק לאחר שהועלתה על הכתב, רק אז נולד הצורך להבדילה בשפתנו מן התורה שבכתב). ספר התורה הוא התיעוד ההיסטורי לכל 613 המצוות שקיבלנו בהר-סיני, כאשר את פרטיהן (איך לקיימן הלכה למעשה) קיבלנו במסורת שבעל פה.

אמליץ לך לקרוא את סדרת הכתבות הבאה, אשר מבארת מהי בעצם תורה שבעל פה, וכיצד הוא מורכבת. חשוב לקרוא לפי סדר:

 

1. מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק א' - האם קורח קרא בתורה על כך שייבלע באדמה?https://www.hidabroot.org/article/235818 2. מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק ב’ - מהי תורה שבעל פה, ומדוע נמסרה דווקא בעל פה?https://www.hidabroot.org/article/236046 3. מהי בעצם תורה שבעל פה? חלק א' - קיבלנו תורה בהר-סיני, אז מנין הגיעו מחלוקות בהלכה?https://www.hidabroot.org/article/236215 4. מהי בעצם תורה שבעל פה? חלק ב’https://www.hidabroot.org/article/236789

 

אשמח לעזור בכל שאלה.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורה שבעל פהתורה שבכתב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה