הלכות ומנהגים

האם מותר לתת לילדים לאכול ביום כיפור?

  • ג' תשרי התשפ"ב
אא

שאלה

רציתי לשאול האם מותר לתת לילדים לאכול ביום כיפור? הן מצד האם האוכל הוא מוקצה והן מצד ספייה וכן מצד שהרי לא נוטלים ידיים בבוקר עד הסוף. או שמא צריך לתת לילד לקחת הכל לבד בלי שהמבוגר יגע באוכל? ובמידה וכן נותנים להם, האם צריך קודם ליטול ידיים באופן מלא?

תשובה

שלום רב,

ילדים שהם פחות מגיל תשע, בין בנים ובין בנות, אינם מתענים כלל ביום כיפור, ומותר להאכילם כרגיל, ואין בזה איסור ספייה, וכפי שפסק הרמ"א (סימן תרטז סעיף א) שמותר להאכיל התינוקות ביום כיפור אפילו בידיים.

וילדים מגיל תשע, מחנכים אותם לשעות, כגון אם היו רגילים לאכול בכל יום בשעה שמונה בבוקר, יתנו לו לאכול ביום כיפור בשעה תשע, ולפי כוחם מוסיפים להם שעות (על פי שלחן ערוך שם סעיף ב), והמשנה ברורה (סק"ה) הביא מהמגן אברהם שאם מאכילו, אפילו אדם אחר שאינו אביו, עובר על איסור ספייה, אולם בשער הציון (סק"ט) כתב שאין דבריו מוכרחין, כי לא שייך לומר כן אלא באיסור גמור בין דאורייתא ובין דרבנן, מה שאין כן כאן שאין על אכילתו שם איסור, רק הוא מצווה על אביו לחנכו במצוות. ע"ש עוד בדבריו.

ובשו"ת יביע אומר חלק ז' (חלק אורח חיים סימן נב) האריך בזה, ומסקנתו, שבתוך השעות של החינוך אין להאכילם או להשקותם, כדי שלא יבטל מעליהם  מצות חינוך, אלא אם כן במקום חולי קצת, אולם אינו עובר על איסור ספייה, כי זה שייך רק באיסורים כמו שרצים ודם שאסורים מצד עצמם, מה שאין כן ביום כיפור שהמאכל מצד עצמו מותר, ומכל מקום המאכילו מבטלו ממצות חינוך וכנ"ל. 

ואין שום צורך ושום היתר ליטול ידיים כרגיל קודם לכן.

גמר חתימה טובה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יום כיפורילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה