אמונה

האם אדם יכול לשנות את יום מותו שנקבע על ידי הקדוש ברוך הוא?

  • ח' תשרי התשפ"ב
אא

שאלה

לכבד הרב שלום,
אני שמעתי הרצאות שהקב"ה הוא זה שקובע את יום המוות של האדם. השאלה שלי אם אדם שנפטר בתאונת דרכים מאופנוע, מטביעה בגלישה בים (כלומר, מוות שהוא די בליטת האדם, הכוונה שאדם לא הולך למקום מסוכן שיכול לגאום לו למוות), האם אדם יכול למנוע את זה?
למשל, אדם שנפטר מתאונת אופנוע ונפטר ממנו, האם זה משהו שנקבע מהשם שימות מתאונת אופנוע? הרי יכל אותו אדם להומנע מנהיגה באופנוע?

מקווה שהרב מבין את שאלתי, ושוב כמובן שהכול מהשם, בעיקר מוות האדם, השאלה אם המוות שתוכנן לאדם זה מהשם או שאותו אדם גרם למוות הזה שלו, האם יכל למנוע את זה?

תודה, ומקווה ששאלתי מובנת.

שנה טובה וגמר חתימה טובה!

תשובה

שלום וברכה

כתבו התוספות במסכת כתובות, שמה שאמרו חכמים צינים ופחים בידי אדם, כלומר אדם יכול להזיק לעצמו אם הוא הולך בגשם ומצטנן, כולל גם שיכול לגרום לעצמו מוות ברשלנות, כשם שאדם הקופץ מן הגג הוא אשם במותו, ואינו יכול לטעון שכך נגזר ע"י הקב"ה... כך גם אם הוא מתרשל, כגון שמעשן וגורם לעצמו מחלה ח"ו, נוהג ברשלנות ופוגע בבריאותו או בחייו, זו רשלנות שלו, וייתכן שיכל למנוע את זה.

אנחנו כעומדים מן הצד, לא יכולים לשפוט ולקבוע שהוא אשם ויכל למנוע, כי אולי זו כן גזרה שנגזרה עליו, כמו שכשנגזר על דוד המלך למות, השטן שמט את המדרגות מתחתיו, אדם יכול לנהוג במהירות ולהישאר בחיים, ואדם יכול לנהוג במהירות ואם נגזר עליו למות חלילה, הקב"ה יכול לשלוח לו זבוב שיבהיל אותו והוא יעשה  תנועה מיותר תוחלילה יקרה הגרוע מכל.

לסיכום, אנחנו צריכים לזכור לגבי עצמנו שיש לנו אחריות, ואסור לנו לסכן את חיינו, לעומת זאת אסור לנו לשפוט אחרים שמתו, כי זה לא מביא שום תועלת אלא רק צער, וכמובן איננו יכולים לדעת בדיוק

בברכה

הרב  משה כהן


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גורלמוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה