שאל את הרב - כללי

מה הכוונה ויוציא את עמו ישראל מתוכם "לחירות עולם"?

  • ה' חשון התשפ"ב
אא

שאלה

שאלתי את עצמי איך זה הגיוני שכתוב לחירות עולם שאחרי מצרים זה לא נגמר היה בבל היה את השואה היה מלא דברים לעם ישראל אחרי מצרים אז ״עניתי לעצמי״ וארצה לדעת האם יש הסבר אחר לזה אני אומר כתוב מתוכם זה אומר ממצרים לחירות עולם זה אומר שלא נחזור למצרים יותר לעולם אחרי זה מה שקרה בהמשך זה כבר לא קשור לסיפור אשמח לתשובה

תשובה

שלום רב,

שאלה נכונה. בפירוש "שיח יצחק" שעל סידור אשי ישראל הסביר, שכבר כתבו הספרים, כי גאולת מצרים היא שורש כל הגאולות, והיא מפלשת ועוברת כל הגאולות שאחריה עד תכלית הגאולה האחרונה אשר שם יתמו כל הרעות והצרות, ואז תתוקן כל הבריאה על תכלית השלמות, על כן אומרים "לחירות עולם".

ובפירוש "עיון תפילה" (נדפס בתוך סידור אוצר התפילות) כתב להסביר - לחירות עולם - לקבל את התורה, שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה (אבות פרק ו משנה ב), לחירות עולם, מן הדעות הנפסדות שנשקעו בהן במצרים.

ורבי חיים פרידלנדר זצ"ל בספר שפתי חיים - ביאורי תפילה (עמוד שט) הביא דברי השיח יצחק הנ"ל, והוסיף להביא דברי הרמח"ל (רבי משה חיים לוצאטו זצ"ל) בספר דעת תבונות (סימן קמו, ד"ה המצב השני) שמבאר שגלות מצרים היא שורש כל הגלויות וכזו גלות לא תהיה יותר. וכך כתב: "ותראי כי גלות מצרים ודאי לא היה כגלות ההיא לפניו ולאחריו, שהיו ישראל משוקעים בעבודה ולא הייתה תורה, ולא היו ישראל אומה נבדלת בחוקותיה ומצוותיה כיום הזה, ולא היו בני אדם מכירים שמו של האדון ב"ה כלל ועיקר. ואמנם עתה הנה יש תורה, ועל כן אף על פי שאנחנו בגלות לא יקרא זמן של תוהו כמו שקראו לשני האלפים הראשונים, כי יש תורה שכבר ניתנה מן השמים והינה בידינו לעולם ולעולמי עולמים, תודה לא-ל, ושמו של האדון ב"ה נודע בעמים". ועל פי זה כתב השפתי חיים, שהיציאה ממצרים היא "חירות עולם" ממש, חירות רוחנית כי אמנם יש צרות לישראל  אך כבר יש תורה ומצוות והבדלה מן העמים. ולכן גאולה זו היא המקור לכל הגאולות שיהיו.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תפילת ערביתפירוש התפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה