חברה והשקפה

פרשת חיי שרה

  • כ"ו חשון התשפ"ב
אא

שאלה

שלום רב, יש לי שאלה בנוגע לפרשה שעברה, חיי שרה. כתוב ברש"י שהכתוב מפרש את חייה של שרה "מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים" במקום בקצרה "מאה עשרים ושבע" כדי לפרש שבגיל מאה הייתה יפה כמו בגיל עשרים ובגיל עשרים נקייה כמו בת שבע. ואותו דבר אצל אברהם "מאה שנה ושבעים שנה וחמש שנים" בגיל מאה חזק כמו בגיל שבעים ונקי מחטא כמו בגיל חמש. אז השאלה שלי היא למה בסוף הפרשה, כשמסופר על ישמעאל, גם אצלו כתוב בלשון המפרטת כל תקופה "מאת שנה ושלושים שנה ושבע שנים" ולא סתום "שבע ושלושים ומאה שנה" או משהו כזה? מה הפירוט שבו בא ללמד אותנו? ולמה זה היה נחוץ כל כך להכתב בתורה שאין בה אות מיותרת?

תשובה

שלום וברכה

זוהי קושיית הרמב"ן הוא אכן חולק על פירוש רש"י. אולם בהדר זקנים על התורה  כתב

שני חיי שרה. פ"ה כלם שוים לטובה. ואף על גב דגבי ישמעאל כתיב אלה שני חיי ישמעאל. איכא למימר שעשה תשובה כפ"ה גבי ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו. וגר שנתגייר כקטן שנולד דמי. וכל הרעה שעשה בשנים שעברו קודם לכן לא נחשב לו אכן נדמה בעיני בוראנו כאלו עשה תשובה כל ימיו. א"נ שני דכתיב גבי ישמעאל לא נתנו לידרש שעדיין לא פירש מנין שנותיו אבל הכא כבר פי' שני חיי שרה כדכתיב ויהיו חיי שרה. א"כ שני חיי למה לי ש"מ לדרשא:

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ישמעאלשנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה