הלכות ומנהגים

האם צריך לכוון על צער השכינה בבקשות פרטיות?

  • י"ט טבת התשפ"ב
אא

שאלה

שלום רב,

אני ואישתי נשואים כ7 שנים ויש לנו כרגע בת אחת מטיפולים. אנחנו עושים עוד טיפולי פוריות כדי להביא עוד צאצאים בעז"ה.
מקובל בשם גדולי ישראל כמו לדוג' המגיד ממזריטש, שכשיש חיסרון לאדם, כמו במקרה שלנו פרי בטן, זה חיסרון שכביכול יש להשכינה אז לא יתפלל על צערו הפרטי אלא על החיסרון שיש כביכול אצל השכינה.
אני לא כ"כ מבין מה הפשט בזה?
על מה יש להתפלל? אני מבין שאומרים להתפלל שיבנה בית המקדש אבל על מה מתפללים במקרה שלנו? לפי המגיד?

תודה רבה!!

תשובה

שלום רב,

העניין הוא כמו שמופיע במסכת ברכות (דף סג עמוד א) אמר רב הונא בר ברכיה משום רבי אלעזר הקפר, כל המשתף שם שמים בצערו כופלין לו פרנסתו שנאמר (איוב כב כה) "והיה ש-די בצריך וכסף תועפות לך". ורש"י שם פירש שני פירושים: א. שמברך על הרעה דיין האמת. ב. שמבקש רחמים מלפניו. אולם המהרש"א שם פירש, על דרך מה שכתוב (תהלים צא טו) "עמו אנכי בצרה", והיינו שמתפלל שיעשה למען שמו שהוא עמנו בצרה.

ועל דרך זה כתב רבי חיים מוולוז'ין זצ"ל בספר נפש החיים (שער ב פרק יא) שתכלית הכוונה בתפילה צריכה שתהיה רק צורך גבוה, כי במקום שיש חילול שמו יתברך כגון צרת כלל ישראל, באמור עם ה' אלה והמה מוכים ומעונים, מחוייבים לבקש ולשפוך שיח לפניו יתברך שמו על חילול שמו יתברך, ואך למען שמו יעשה.

והמשיך וכתב שם - וגם היחיד על צערו אף אם אין חילול השם בדבר, יש מקום גם כן לבקש לפניו יתברך על גודל הצער של מעלה בזמן שהאדם שרוי בצער למטה. והביא דברי המשנה במסכת סנהדרין (פרק ו משנה ה) אמר רבי מאיר, בזמן שהאדם מצטער שכינה מה לשון אומרת קלני מראשי קלני מזרועי (א"ה, ופירש רבי עובדיה מברטנורא שם, מה לשון אומרת - באיזה לשון שכינה קובלת ומנודדת עליו. קלני מראשי - ראשי כבד עלי. וזרועי כבד עלי). ויעויין עוד שם (פרק יב).

ובספר מעינה של תורה (סוף פרשת שמות) כתב, הרבי מלובלין והמגיד מקוז'ניץ זצ"ל היו אומרים, כאשר אדם מישראל מתפלל בעת צרה, יבקש בעיקר על צער השכינה ולא על צערו, כי כל עוד נוגע הדבר אליו יש מקום לקטרוג, ואילו בנוגע לצער השכינה, שמצטערת בצערו של כל אדם מישראל, מוכרחים כל המקטרגים לסתום את פיהם.

בשורות טובות בקרוב,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זרע של קיימאצער השכינהתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה