תנורו של עכנאי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום, רציתי לשאול אותך שאלה על תנורו של עכנאי מסופר בתלמוד בבלי (בבא מציעא נט, ב), ועוסק במחלוקת הלכתית בין תנאים בדיני טומאה וטהרה. הייתי בשיער של רבנית ביום חמישי והיה נושא "גדולתם של צדיקים". היא סיפרה את הסיפור אך בסוף היא אמרה שכאשר רבי אליעזר פנה לקדוש ברוך הוא על מנת לקבל ממנו תשובה ולשאול אם הוא צודק במחלוקת או כחמים ישראל. השם אמר מין השמיים, שרבי אליעזר צדק וחכמים עמדו נגד מילה של קדוש ברוך הוא ואמרו שלא נכון קצת קשה לי עם סיפור זה כי זה נראה כעבודה זרה... אני פונה בבקשה לחזק אותי ולהסביר לי אולי דברים שאני לא מצליחה להבין ולצערי אין לי מי שהוא שיכול לתת תשובה והסבר. האם חכמים יכולים לעמוד כאן בעולם הזה נגד מילה קדוש ברוך הוא? אני מאמינה שאם גדול הדור פוסק, הוא יודע מה הוא עושה ואנחנו חייבים ללכת בדרך שלו, אך כן אנחנו בשר ודם ושמעתי די הרבה רבנים שבדורו על כך שאנחנו בזמנינו חייבים להתפלל גם על רבנים גדולים כי יש לנו הרבה ניסיונות וזה לא פשוט אבל קשה לי עם סיפור זה כי זה מלמד ונותן טעם לא טוב אולי תוכל לחזק אותי

גם בשאלה, נוספת שיהודים רבים עולים על קבר של צדיק ומבקשים עזרה מהצדיק שהוא התפלל עבורם מול קדוש ברוך הוא... הרי אברהם, יצחק ויעקוב אף פעם לא פנו דרך צדיקים או אבות על מנת לקבל עזרה מהשם עד דבר, ממתי בכלל התחיל מנהג עליה לקבר על מנת לבקש עזרה? הרי הם לא נביאים וגם אם הם היו , הם עזבו את העולם ובצעו ב"ה את התיקון ... אך זה לא מתפרש כעבודה זרה? אני לצערי גדלתי בחול ומנהג זה מאוד מזכיר לי הנהגה של נוצרים לכן זה מכעיס אותי. מבקשת לחזק אותי כי קונפליקטים פנימיים גורמים לי להרגשה לא טובה. תודה מראש, תהילה

תשובה

שלום וברכה

1. ר' יהושע היה מגדולי הדור בדיוק כמו ר' אליעזר. מאחר ובתורה כתוב אחרי רבים להטות, גילה לנו כבר בורא עולם שרצונו יהיה שלעולם נפסוק אחר הרוב, ואין כוח בבת קול לשנות רצון זה, רק מעמד שיהיה כמו הר סיני יוכל אולי לשנות משהו בתורה.

וכפי המבואר בספרים היה זה נסיון עצום לחברי ר´ אליעזר, לראות אם הם יסטו מהתורה, ונחת רוח גדולה היתה לפני בורא עולם כאשר הם עמדו בניסיון, וכמבואר בדברי הגמרא שבאותה שעה שמח בורא עולם ואמר נצחוני בניי, והכוונה היא שהקב"ה שמח שהם התגברו על הניסיון הקשה.

2. כבר אמרו חז"ל שכלב בן יפונה, שהיה מהמרגלים, הלך להתפלל על קברי אבות כדי להינצל מעצתם של מרגלים. ועוד אמרו שרחל אמנו נקברה בבית לחם כדי שכאשר ילכו ישראל לגלות בחורבן בית ראשון, יבואו ויתפללו על קברה. יש לכך מקורות רבים נוספים בדברי חז"ל ובזוהר הקדוש. ישנן שתי מעלות בהליכה לקברות צדיקים. ראשית, אנו הולכים לבית הקברות כדי להזכיר את זכות הצדיקים ולבקש מבורא עולם שירחם עלינו בזכות צדיק פלוני. שנית, אנו מבקשים מהצדיק שילך להעתיר בעבורנו מול כסא הכבוד, ותפילתו בוודאי תישמע. כבר אמרו בזוהר שהמתים מתפללים על החיים, ואין החיים חייים אלא בזכות תפילת המתים.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה