חברה והשקפה
מה הכוונה "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים"?
- ב' אייר התשפ"ב
שאלה
שלום לכבוד הרב!
שמעתי שאומרים שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים-מה זה אומר?
אם אני מרגישה רצון לעשות את רצון ד' זה לא משהוא שלי,אלא זה מתנה משמיים?
לנוער נושר גם יש בחירה אם לרדת מהדרך-או שזה משמיים ואיך להם בחירה?
אם הציבו לי ניסיון ,לעבור עברה או שלא ואני בחרתי לא לעבור ובאמת ניסיתי להתגבר ולבסוף נפלתי-איך זה מוגדר מבחינת הבחירה החופשית,הצלחתי או שלא?
תודה!
תשובה
שלום וברכה
יש בחירה חופשית בעניינים של יראת שמיים. אין הקב"ה גוזר על האדם אם יהיה צדיק או רשע.
נקודת הבחירה של כל אחד ואחד היא אחרת כמובן, גם לך יש בחירה בדברים של יראת שמים אכן יש לך רצון לעשות את רצון הבורא אבל יש לך ניסיונות בדברים של יראת שמים לפי דרגתך. כך גם בחור נושר יש לו ניסיון האם לשמור שבת או לא, אבל יש לו את הכוחות לעמוד בניסיון ולא ליפול בזה ולעלות מעלה מעלה עד שיהיה תלמיד חכם ירא שמים וקדוש.
אדם שהגיע לניסיון של חטא והתאפק למשך שלוש שעות ולא חטא ולאחר מכן נכשל הרי שיש לו שכר רב של שלושה שעות כפול כך וכך רגעים שבהם זכה לעמוד בניסיון ומי שבאה עבירה לידו והתגבר ולא עשאה נחשב כאילו עשה מצווה בפועל. לאחר אין ספור מצוות של התגברות יש לו עבירה אחת של נפילה שאותה יכול לתקן על יד התשובה אבל כל ההצלחות של העמידה בניסיון לא נופלות כלל. הרי זה דומה לאדם שמטפס על ההר והתקדם כמ מאות מטרים ובאמצע מעד חמישה מטרים בוודאי שלריווח גדול ייחשב לו העליה להר אף שנפל כמה פעמים
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il