הלכות ומנהגים

מכות מצריים - הבדלים

  • כ"ה אייר התשפ"ב
אא

שאלה

שלום כבוד הרב
רציתי לדעת מדוע בכמעט כל מכות מצריים כאשר ה' מצווה את משה/אהרון לעשות משהוא
הציווי הוא דבר אחד ואילו הם עושים משהוא שונה (במקצת), אף על פי שבמכות אחרות הכתוב מראה שהם אכן מסוגלים לעשות זאת.
דוגמאות
1. מכת דם -
ה' אומר למשה : אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן קַח מַטְּךָ וּנְטֵה-יָדְךָ ...
וַיַּעֲשׂוּ-כֵן מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה', וַיָּרֶם בַּמַּטֶּה וַיַּךְ אֶת-הַמַּיִם (איפה היד? למה ויך? לא צווה להכות)
2. מכת צפרדע -
ה' אומר למשה : אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן נְטֵה אֶת-יָדְךָ בְּמַטֶּךָ ...
וַיֵּט אַהֲרֹן אֶת-יָדוֹ, עַל מֵימֵי מִצְרָיִם (איפה המטה?)
3. מכת כינים -
ה' אומר למשה : אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן, נְטֵה אֶת-מַטְּךָ וְהַךְ אֶת-עֲפַר הָאָרֶץ
וַיַּעֲשׂוּ-כֵן, וַיֵּט אַהֲרֹן אֶת-יָדוֹ בְמַטֵּהוּ וַיַּךְ אֶת-עֲפַר הָאָרֶץ (מדוע ידו? בעצם במכה זו עושה מה שצווה במכת צפרדע)
4. מכת ברד -
ה' אומר למשה : נְטֵה אֶת-יָדְךָ עַל-הַשָּׁמַיִם
וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-מַטֵּהוּ (למה מטה? איפה היד?)

בתודה
שי

תשובה

שלום וברכה

1. אבן עזרא -  (יט) וטעם אמור אל אהרן קח מטך ונטה ידך - שיכה היאור במטה, ויטה ידו כנגד כל הרוחות להפוך מימי כל נהר בארץ מצרים, והטעם בכל מלכות מצרים. 

(כ) ויעשו הזכיר מכת היאור, ולא חשש להזכיר נטית ידו על כל מימי מצרים:

2.  שכל טוב שמות פרשת וארא פרק ח סימן ב 

ב) ויט אהרן את ידו על מימי מצרים. ואף על גב דלא כתיב הכא במטהו, מיהו במטה נטה ידו: 

3.  אלשיך על שמות פרשת וארא פרק ח פסוק יג 

ויעשו כן ויט כו'. ראוי לדעת למה שינה אהרן, כי משה אמר נטה את מטך, ואהרן נטה את ידו במטה, ואם הכל אחד למה שינה הכתוב. ועוד, שתחלה היה ראוי יאמר כל עפר הארץ היה כנים, ואחר כך ויהי הכנם באדם ובבהמה, כי הכל היה מן העפר שנהפך לכנים. ועוד, למה משנה לומר באדם ובבהמה כנם, ובעפר הארץ כנים. ולא עוד, אלא שבאדם ובהמה אומר הכנם בה"א הידיעה, ובארץ אומר היה כנים. ועוד, למה אחר שגזר אומר שלא יכלו החרטומים להוציא את הכנים, חוזר ואומר ותהי הכנם באדם ובבהמה:
והנה במדרש (ילקוט רמז קפב) אמרו רבותינו ז"ל, שארבעה עשר מיני כנים היו. ואחשוב אמרו ארבעה, מהזכר הכנים ארבע פעמים. כי אשר נזכרו באומרו ויעשו החרטומים להוציא את הכנים ולא יכלו, הזכרת הכנים בזה אינן מן המנין. והעשרה מינים האחרים, יצאו להם משני ההי"ן יתירות, באומרו הכנם הכנם זה פעמים:
(יב) הנה נתנו לנו מקום לומר, שלא מין אחד בלבד היה. ואפשר על דרך הפשט, כי שני מינים היו לפי פשט המקרא. א. המתהוה בעפר הארץ. ב. המתהוה על בשר אדם ובהמה. והנה הוא יתברך אמר אל משה, נטה את מטך והך כו' וחיה לכנים כו', כי על ידי המטה המכה בעפר יתהפך העפר לכנים:
(יג) אך אהרן כיוון נטיה ביד, ונטיה במטה, וזהו ויט אהרן את ידו במטהו. על כן, מחמת בחינת נטיית היד שהיא מבשר אדם, ותהי הכנם הידוע המתהוה באדם, ותהי הווייתו באדם ובבהמה. ועל ידי בחינת הטיית המטה כל עפר הארץ היה כנים:

4. שכל טוב (בובר) שמות פרשת וארא פרק ט סימן כב 

כב) ויאמר ה' אל משה נטה ידך על השמים, ואף על גב דלא כתיב במטך, מיהו במטה נטה ידו על האויר שנקרא שמים.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ידמטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה