תורה ומדע
האם הארץ היא מרכז העולם?
- ט"ו אלול התשפ"ב
שאלה
ראיתי שהרמבם כתב שהשמש היא המסתובבת סביב הארץ ולא הארץ סביב השמש יסודי תורה ג
ועוד יש את הפסוק דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת
ועוד ראיתי במדרש רבא לו
אמר רבי שמעון תמה אני על אבות העולם שנחלקו בין שמים וארץ שלא נבראו שמים וארץ אלה כאילפס ועליו מכסה וזאת סתירה לדברי הזוהר בויקרא י
וגם ראיתי שיעור של הרב שי שמואל שהביא בשם הבן איש חי רב פעלים שות חלק ב סוד ישרים ג שהשמש נעה סביב הארץ ועוד לפי דברי הרב בכל פעם שנקטו חזל שהארץ כדור או כדורית לפי רשי הכוונה לשטוחה ועגולה (מעין דאסק כך מביא הרב בשם רשי מהגמרא)
ראה קישור :
https://youtu.be/VcLjY4hIrHQ
ועוד צריך לציין חוק חשוב בטבע שהמים תמיד יירדו למקום נמוך ובסופו של דבר תמיד פני המים יהיו פלס ואם נאמר שהארץ ככדור ממש איך יסתדר עם פני המים שלא מתקמרים לעולם תמיד יהיו פלס
כלומר אניה שעוגנת בנמל עכו ואניה אחרת בנמל אשקלון אם נעביר חוט בין שניהן בנקודת ההשקה שלהם במים חיב להתקבל קו ישר פלס שהרי פני המים לא מתקמרים לעולם
בדקתי במחשבון קימור הארץ של נאסא והתוצאה לא מתקבלת על הדעת החוט באשקלון יהיה 2.9 קמ במים דבר שסותר חוק יסוד בטבע שפני המים תמיד יהיו פלס
המרחק בין עכו לאשקלון 177 קמ
והנה הקישור למחשבון הקימור
https://earthcurvature.com/
המודל ההלוצנטרי ארץ כדור ממש לא מסתדר עם מפלס פני המים
גם מהירות סיבוב הארץ לא מסתדר כי אם הארץ מסתובבת ב 1666 קמש אז מטוס נוסעים שיוצא מנתבג לארהב כל שעה יהיה בפיגור של 660 קמ אחרי הארץ האם הרב יכול להסביר את הסתירות
תשובה
שלום וברכה,
קרא בבקשה: "האם השמש מסתובבת סביב העולם לפי היהדות?":
https://www.hidabroot.org/article/194588
תורת היחסות הפרטית קובעת שהזמן (התנועה) הוא יחסי, ותלוי במקום והמהירות שבה נמצא הצופה.
בחלל ריק, אין דבר שיקשר בין עצמים שונים. ולכן כשיש שני כדורים שמסתובבים זה סביב זה בחלל ריק, נקודת היחסות היא הקובעת מי מסתובב סביב מי. הטענה שהכוכב הגדול יותר הוא המרכז, היא תפיסה אנושית אך לא תפיסה מדעית. בתפיסה המדעית המקום שממנו מודד הצופה הוא הקובע את נקודת היחסות. כך לדוגמה, אסטרונאוט שנמצא על הירח, יחשב את נקודת היחסות מן הירח, כאילו כדור הארץ סובב סביבו.
יחד עם זאת, חשוב לדייק ולומר, שתופעת היום והלילה לא נובעת מסיבוב כדור הארץ סביב השמש, אלא מתופעה שנוגעת לכדור הארץ עצמו - אשר מסתובב סביב צירו סיבוב מלא כל 24 שעות.
העובדה שכדור הארץ מסתובב סביב השמש בחלל החיצון - אין לה למעשה השלכה על מציאותנו היומית, כלומר, אינה משפיעה על האופן שבו אנו רואים את גלגל השמש זורח ושוקע בשמים מדי יום ביומו. דומני שאין התורה נדרשת לציין עובדה רחוקה זו על מבנים של מערכות שמש וגלקסיות יותר משהיא צריכה לציין כמה נקודות יש לחיפושית סינית. הרי אין לאמירה מדעית כזו שום השלכה מעשית-אנושית.
מסיבה זו, מדען ימשיך לומר שהיתה "שקיעה" והיתה "זריחה", למרות שיודע שתופעות אלו מקורן בסיבוב כדור הארץ סביב צירו, ואין השמש נעה כלל - אינה שוקעת או זורחת. כך המציאות ניבטת לעינינו, ולכן כך תמיד נתאר אותה בשפתנו המעשית.
התורה משתמשת בשפה אנושית, כי היא נועדה עבור בני אדם. כך אמרו חז"ל בפירוש, "דיברה תורה כלשון בני אדם", לכן תשתמש במושגים כמו זריחה ושקיעה. על דרך זו תהיה בנויה ההלכה המעשית לבני האדם, המדריכה אותנו לגבי מועדים ועניינים התלויים בזמן אנושי.
בברכה,
דניאל בלסלהרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il