שקר החן והבל היופי- האם לא קיימת סתירה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, רשום באחד המקורות אם אני לא טועה אולי בגמרה על ה10 נשים הכי יפות שהיו מבריאת העולם, מי אלו היו? ומדוע מתעסקים ביופי חיצוני כאשר אומרים שקר החן והבל היופי? זה לא סותר? תודה רבה

תשובה

דף על הדף מגילה דף טו עמוד א

בגמ': ת"ר ארבע נשים יפיפיות היו בעולם וכו'.


הגאון הנודע ביהודה (מהדו"ק או"ח סי' כ"ד) נשאל, דלאיזה ענין חשבו חז"ל אותן ד' נשים. וכתב בזה"ל: הנה אם באנו לחקור בדברי אגדה יש כהנה וכהנה, ומי יוכל לעמוד על סודם, וכל דבריהם יש להם שורש למעלה, ואעפ"כ בדבר זה יש בו תועלת בכל אחת. מה שחשב שרה הוא להודיע כמה צנוע וקדוש היה אברהם אבינו, שבודאי כיון שהיתה יפה ביותר היתה מפורסמת בדורה לרוב יופיה [וכדאיתא לעיל יד. בפירוש שם יסכה שהכל סכין ביפיה], ועם כל זה מעולם לא נסתכל בה וכמו שפרש"י בפסוק הנה נא ידעתי בפרשת לך לך.


ומה שחשבו רחב ואביגיל הוא להזהיר כמה ראוי להשמר מלהביט בנשים ולא יגרום טומאה לנפשו לעולם, ולכן מביא רחב בשמה זינתה ואביגיל בזכירתה, לומר אף שכבר אינו רואה אותה עם כל זה כבר יש מבוא ליצרו הרע לטמא אותו לעולם בכל עת שיזכיר שמה או תעלה בזכרונו, וזה ודאי זהירות ומוסר גדול.


ומה שחשב אסתר, זה עדות לישראל כמה משגיח הקדוש ברוך הוא עליהם שברא אסתר ביופי גדול שתהיה נושאת חן בעיני אחשורוש להציל ישראל, ולמ"ד אפיק אסתר ועייל ושתי, הוא ג"כ להגיד נפלאותיו של הקדוש ברוך הוא, שעם היות ושתי יפת תואר ואסתר ירקרקת, וא"כ מצד הטבע לא היה לאחשורוש לאהוב את אסתר, עכ"ז ברחמי שמים למען הרבות פדות ישראל על ידה, נשאה חן בעיניו מכל הנשים.


 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה