תורה ומדע
איך יתכן שיש ממצאים ארכאולוגיים אנושיים מלפני עשרות אלפי שנים?
- ד' כסלו התשפ"ג
שאלה
הן גולגלות ושלדים אנושיים והן ממצאים תרבותיים כמו ציורי מערות.
תשובה
שלום וברכה,
ראה הרצאתו של הרב זמיר כהן על גיל העולם, אבולוציה ויהדות:
https://www.hidabroot.org/video/61074
התיאוריות הטוענות שהעולם עתיק - אינן מבוססות על הוכחות אמפיריות (כלומר שניתן לצפות בהן ולאמתן).
מאובנים נמצאו, אך גילם של מאובנים אינו בגדר עובדה אמפירית. רבים אינם יודעים זאת, כי לא קיימות אפילו שתי שיטות תארוך המניבות גילאים זהים בקביעות, כך שלא קיים אף מבחן של ביקורת-מדעית המסוגל לאמת או להפריך את השערות התארוך. חוקרים נוהגים לקבוע גילאים, בכל פעם, באמצעות שיטת תארוך בודדה.
גם יש לדעת שאף שיטת תארוך אינה יכולה לחקור את גיל המאובנים עצמם, העשויים מאבנית. השיטה שבה מעריכים מדענים את גילם של מאובני דינוזאורים, נעשית על סמך השערות תיאורטיות על גילה של שכבת-הקרקע בה נמצא המאובן, ובדיקת חומרים אחרים שנמצאו בה. אך מה שלא ידוע לקהל הרחב הוא, שטבען של קרקעות בכדור הארץ הוא לחזור ולהתהפך על פניהן בגלל תנועות גיאולוגיות ידועות, מה שאומר שרבים ממאובני הדינוזאורים התגלו על פני הקרקע, ולא בעומק רב כפי שמציגים זאת בספרים פופולריים. במציאות אין שכבות קרקע מסודרות עם מאובנים שיושבים בהן בצורה מופתית לפי גיל. סידוריהם נעשים על פי תיאוריות.
חשוב להבהיר: לא קיימת מכונה לתוכה ניתן להכניס אבנים, ולקבל תאריכים. סלע "ישן" אינו נראה שונה מסלע "צעיר". החישובים לגילאים העתיקים נעשה מתוך שכל אנוש, שמלכתחילה בחר להתעלם מיד מכוונת בבריאת היקום. ועל כן נדרשים הם לרעיונות על זמן התקררותם של כוכבי לכת וכדו' - אירועים שהיו יכולים להיעשות באיטיות או במהירות כפי רצון הבורא שיצר אותם. נא ראה "האם הבורא מטעה את המדענים לגבי גיל היקום":
https://www.hidabroot.org/article/75298
ודוגמה מגילם של הנטיפים:
https://www.hidabroot.org/article/192229
אגב, "מתושלח" הוא שמו של העץ החי העתיק ביותר בעולם. גילו המוערך הוא כ־4,854 שנים בלבד. הטענה לקיומם של עצים עתיקים מגיל זה - אינה נעשית על פי עצים חיים, אלא ע"י פחמים ועצים מתים, ושיטות התארוך במקרים כאלה הם של פחמן 14, ונתונים לפרשנות רבה. ראה:
https://www.hidabroot.org/question/257368
לגבי אור הכוכבים:
למעשה קיימים בחלל כוכבים כל כך רחוקים מאיתנו - עד שלא היינו אמורים לראות את האור שלהם כלל. הפתרון לעובדה זו מוסבר בכך שהחלל מתפשט, ותוך כדי ההתפשטות של החלל - גם גלי האור מתרחבים ונמתחים עד קצה היקום - כך למעשה האור עובר את מהירות האור בעקבות התפשטות היקום. פירוש הדבר הוא שגיל היקום תלוי במהירות ההתפשטות שלו, רק שאין לנו שום אפשרות להיות בטוחים מה היתה מהירות ההתפשטות של היקום בראשיתו מאז המפץ הגדול.
ד"ר פקר כתב על כך: "הדבר דומה לרכבת העוברת בדרכה בתחנה מסוימת במהירות של 50 קמ"ש, האם אנו רשאים לקבוע על סמך נתון זה בלבד, לגבי מהירותה בשעה שיצאה מהתחנה הראשונה? האם מותר לנו לקבוע באיזו מהירות היא תיסע בתחנה הבאה? על אחת כמה וכמה שאסור לנו לקבוע על סמך נתון זה, מאיזו תחנה היא יצאה כלל!" (במאמרו של ד"ר פקר, "מדע" כרך ו', חוברת 2, עמ' 10).
כך שגם התשובה לשאלת גיל היקום תלויה בהשערות. ראה עוד במאמרי - פרדוקס הזמן: מה הקשר בין גיל היקום למסע בזמן?
https://www.hidabroot.org/he/article/202592
מכל מקום, צריך להבין ששאלות אלו לא מסכנות את אמונתנו בבריאת העולם. לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם, אפילו ילד מסוגל להביט ביושר בעולם שסביבנו ולהגיע למסקנה המתבקשת שיש בורא לעולם. מציאות הבורא לא נוגעת כלל לשאלה האם הבורא יצר את העולם בתקופות של מיליוני שנים, או האם הבורא ברא את בעלי החיים בתהליך של אבולוציה - כי בכל מקרה ברור לנו שיש בורא לעולם אשר יצר את היקום והאדם בחוכמה וכוונה מדוייקת - עם או בלי אבולוציה, אם או בלי תהליכים של מיליוני שנים. בורא לעולם חייב להיות בכל מצב שלא יהיה, זוהי מסקנה מוכרחת מהמציאות, וחשוב להבין שלא ניתן להפריך את מציאותו של הבורא באף מצב.
לכן חשוב לחזור ולהבהיר כי אנו יודעים שיש בורא לעולם - לא בגלל שהאבולוציה מופרכת, וגם לא בגלל הקבלות מדעיות שמצאנו בין המפץ הגדול לכתוב בתורה. חשוב להבין שיש בידינו אינספור סיבות מדעיות, לוגיות ופילוסופיות המחייבות כל אדם רציונלי להגיע למסקנה החד משמעית שיש בורא לעולם - וזאת בלי קשר או תלות לנושא האבולוציה או גיל העולם.
אנו יודעים שהיתה לעולם התחלה ולכל התחלה חייב להיות מתחיל. אנו יודעים שהיקום מנוהל על פי חוקי טבע המוכיחים את שליטתו של בורא עולם אפילו ברגע זה. אנו רואים שהיקום מתוכנן, בנוי על פי משוואות מתמטיות מורכבות, המוכיחות לנו שהעולם נברא על ידי מתכנן. השכל מחייב להגיע לסיבת הסיבות, מי שאינו תלוי בחומר ובזמן, אשר יצר את הכל, ועונה אך ורק להגדרה של אלוקים. ואנו למדים על מהות רוחנית שיש בתוכנו, הבחירה החופשית המעידה על קיומה של נשמה אלוקית. ההוכחות רבות מספור.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il