תפילה וברכות

חכמה בינה ודעת זה מולד?

  • י' טבת התשפ"ג
אא

שאלה

שלום רב
רציתי לשאול האם רמת המשכל והחכמה בינה ודעת שיש לאדם זה דבר מולד?
ומה יעשה אדם שניחן ב"ה בכל האמור ואף בזכות הדעת הגיע למסקנה שאין עוד מלבדו ותרתנו אמת אך לא מצליח להתגבר על היצר ? מה חסר ? גבורה? על מה להתפלל כי אני מרגיש שבלי תפילה ועזרה משמים אני לא אצליח לגבור עליו...
תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

ברור שיש להתפלל ולהתפלל לנצח את היצר הרע, התפילה בוודאי מועילה. אין ספור פעמים אומרים בתפיהל שה' יציל אותנו מהיצר הרע. מלבד זאת על האדם ללמוד ספרי מוסר שיסייעו לאדם להגביר את כוחות היצר הטוב על היצר הרע. מלבד זאת לימוד גמרא בכל מסכת מסייעת לאדם להתגבר על היצר הרע.

ואעתיק דברי הגמרא במסכת סוכה שמבארת את דרכי ההתמודדות מול היצר הרע אמר רבי יצחק: יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום, שנאמר רק רע כל היום. אמר רבי שמעון בן לקיש: יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו, שנאמר צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו, ואלמלא הקדוש ברוך הוא שעוזר לו - אינו יכול לו, שנאמר ה' לא יעזבנו בידו ולא ירשיענו בהשפטו. תנא דבי רבי ישמעאל: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש. אם אבן הוא - נימוח, אם ברזל הוא - מתפוצץ. אם אבן הוא - נימוח, דכתיב +ישעיהו נה+ הוי כל צמא לכו למים, וכתיב  אבנים שחקו מים. אם ברזל הוא - מתפוצץ, דכתיב הלא כה דברי כאש נאום ה' וכפטיש יפוצץ סלע. 

עלה והצלח,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יצר הרעתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה