חברה והשקפה
אשה לקראת דברי חשק
- כ"ד טבת התשפ"ג
שאלה
שאלה: הא דמובא בסימן ש"ז דאסור לקראת בדברי חשק משום דמגרע על עצמו היצר הרע - אשה שוה לאיש - או לא דיש לומר דוקא איש דיש בו משום ונשמרת מכל דבר רע - ודברי חשק יביא לו הרהורים ואף אם הוא נשוא ואשתו טהורה ויש לו עצה להזדקק לאשתו - מ"מ הוא בכלל של המקשה עצמו לדעת - דהרי זה בנידו
- אבל אשה דאין בה כל זה אפשר דאינה אסורה - דממ"נ דאם היא ישתלט על תאוותה הרי טוב - ואם היא תבקש את בעלה להזדק ק - הרי אין בזה עבירה ואדרבה בעלה יעשה מצוה - לכאורה אין לנו גזירה דאם היא תקרה בספרי חשק יש חשש שתלך ותזנה
- אני רוצה לנקוד פה דאין שאלתי על פי משנת חסודית דבודאי אשה יראת שמים יהיה נזהר מזה וכן הורים המחנכים יפה יזהרו את בתם פנייה מזה - אכן שאלתי על פי מיצו הלכה מותר או אסור?
- ואע"ג דיש איסור נוסף והוא איסור של לצנות דאיתא שם - דיש איסור של מושב לצים בקריאת דברי חשק - ולכאורה אישה לא עדיף מעם הארץ - דאיתא בספר לקוטי אמרים - תניא בפרק ח' חילק בין דברים בטלים
לבין עון של ליצנות - דעם הארץ לא ידון בגיהנם על דברים בטלים מפני שהוא בהיתר לו משא"כ על ליצנות ידון בגיהנם שהוא אסור לו - ואשה לא עדיף מעם הארץ
- מ"מ אין שאלתי על איסור של מושב לצים שסתם אישה אינה מבינה את איסר זה והלואי שאנשים יבינו ויזהרו על איסור זה
-נחזור לענינינו האם יש באישה האיסור של גירו יצר הרע או לא?
תשובה
שלום וברכה
הלאו של תתורו הוא גם על האישה, אסור לאישה לגרות את יצרה עליה אף אם היא תתגבר עליו בסופו של דבר.
אולם נכון שהגדרת דברי אהבה באישה הוא רף גבוה יותר מבאיש.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il