נשים

צניעות האישה עד כמה?

  • כ"ט טבת התשפ"ג
אא

שאלה

אני אישה חרדית, ב"ה הולכת בצניעות ומקפידה מאוד.
לאחרונה נכספתי לקו הישועות- קו צניעות לנשים, ששם אומרים הלכה בצניעות ונשים מספרות שם ישועות שקרו להם אחרי שהתחזקו בצניעות בדברים שונים. ( המספר 0733834050 הקוד 2448# ו-5)
אך הקו גרם לי לעצבות נוראה שהבנתי שכל מה שאני לובשת ועושה עדיין לא בסדר...
לדוגמא- אומרים שם מהי הגדרת בגד צמוד , ולפי הגדרתם צריך ללכת עם חולצות מאוד רחבות וכנל חצאיות.... אני לא לובשת צמוד אבל גם לא כזה רחב.
וכן אומרים שם להוריד כמה שיותר באיפור,ופחות תכשיטים, ובבית ליהיות צנועה, ולשים גרביים 50 דנייר ומעלה, שזה מאוד מאוד קשה לי.
ובעניין הזה התחזקתי והחלפתי גרביים מ40 דנייר לחמישים דנייר, וההבדל גדול מאוד והגרביים ממש אטומים וקשה לי להתחבר לזה, אבל הקושי הגדול הוא שבעלי ממש נרתע מהגרביים הללו , ומבקש ממני לחזור ל40 דנייר למרות שהם ממש שקופים.
(בעלי צדיק ורוצה שאמשיך להתחזק אבל חשוב לו שאני אראה טוב וצנוע)
ופה נכנסו ממש לדילמה קשה, בעלי אומר שזה ממש קשה בשבילו שאני הולכת עם כאלה גרביים , ועושה לו דחיה ממני, ואני לא יודעת מה ה' רוצה ממני? לשמוע לבעלי? הרי חשוב לי לספק את בעלי .
והוא מפחד שאני ישמע לקו הזה שאומרים שם הרבה החמרות כאילו הם הלכה. והרבה בגדים הפסקתי ללבוד בגלל הקו. והוא טוען שזה לא הגיוני שככה צריך לנהוג. ואני צנועה מספיק.
השאלות שלי-
1. איך אדע מה ההלכה ומה סתם החמרות?
2. האם נכון להפסיק לשמוע לקו כדי לא לעבור במזיד? אשמח לפירוט וחיזוק בעניין, אני ממש מתוסכלת כי רצוני בסך הכל לעשות מה שה' רוצה ומה שמוטל עלי, ויוצא שמה שאני לא עושה הוא לא טוב, כי תמיד יש יותר בצניעות, וזה מתסכל נורא.
3. דבר נוסף שאמרו שם נשים שהם התחזקו- לא להסתכל על עצמם במראה בשעת ההתלבשות. האם נכון הוא הדבר?..... הרי אותי לימדו בהדרכת כלות- שאישה חייבת לאהוב את עצמה ולהתחבר אל עצמה ולהסתכל במראה ורק ככה בעלה יוכל לאהוב אותה, ע"י שתיהיה מחוברת לעצמה.
4. האם כשאני הולכת לפי גדרי ההלכה בלי תוספות של ההחמרות, יכולה אני להענש על זה בשמיים? ואם גבר נכשל ממני אפילו שהייתי צנועה זה אשמתי? ( כאילו הייתי חייבת להוריד את האיפור והבישום וללכת בבגדים רחבים למרות שזה לא הלכה?)
5. האם יש ספר שיש שם את ההלכות הברורות בצניעות שלפיהם אני יכולה ללמוד וליהות שלמה עם עצמי?
6. האם משנה להקבה באמת אם אני מתאמצת ושאני יוצאת לרחוב אני מכניסה את השרשרת מתחת לחולצה, מורידה טבעות, ושמה פחות איפור בעינים , למרות שיכול יהיות שעדין יכשלו ממני, ולגבר אין הבדל אם אני עם פחות טבעות וכדומה.....
7. האם אני יכולה לשמוע לבעלי שאומר לי את הולכת בצניעות ולא צריכה להוסיף ולהחמיר וזה על אחריותי?

אשמח לפרוט בכל הנושאים, זה ממש כואב לי ואני מאוד מבולבלת ובפלונטר עם בעלי.
תודה רבה!! ישר כח!

תשובה

שלום וברכה

אשרייך שזכית להתחזק בצניעות וברצון לעשות רצון אבינו שבשמים כראוי, חשוב מאוד לא להיגרר אחרי הקיצוניות ולא לקבל את כל הדברים שם כניתנם מסיני. אין ספק שאישה מסתכלת במראה כאשר היא מתלבשת ומתאפרת בצורה סבירה ומכובדת, כמובן לא בצורה מושכת וחזקה אבל צבעים עדינים שמוסופים להרגשה הטובה שלך ולבעלך בוודאי שאת מחוייבת להמשיך בכך.

על אישה אכן ללכת בבגדים שאינם צמודים לגמרי אבל גם לא רחבים מידי. ההגדרה ששמעתי מאחת הרבניות היא שהאישה לא צריכה ללכת עם חולצה שיכולים לדעת את המידה שלה, מצד שני היא לא צריכה לללכת עם חולצה שלא יבחינו כלל שהיא אשה, יש ללכת בחולצה מרווחת שאף שרואים שהיא אישה אבל זה לא צמוד ומבליט את פלג גופה העליון לגמרי. וכך הלאה בכל לבוש צריך לנהוג בצניעות אבל לא ללכת ברישול חלילה.

מותר ללכת עם תכשיטים ולא צריך להחביא את התכשיטים, רק תכשיטי ענק בולטים אינם בגדרי צניעות.

את יכולה להמשיך ולשמוע את הקו אבל להפעיל את חוש הביקורת שלך לדעת והלבין מה לקרב ומה לרחק ללכת בדרך הנכונה האמצעית שרצויה בעיני ה'.

בעניין הגרביים בזה אכן אם 40 דנייר שקוף אין ללכת כך ברחוב. בבית ליד בעלך את יכולה ללכת כך אבל לא ברחוב. עובי בגרביים תלוי בצבע העור ובצבע הגרב ואת יכולה להבחין לבד האם מדובר בגרב שקופה או לא.

בדברים אסורים אין כל אפשרות לסמוך על הבעל שלוקח אחריות בדברים שהם חומרא אין צורך בקבלת אחריות כי הדבר מות רלכתחילה.

אשמח לסיע עוד,

בהערכה רבה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מניעותקדושה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה