תפילה וברכות

תיקון אם ידעתי על הפלה

  • ב' אייר התשפ"ג
אא

שאלה

שלום,

1. כשהייתי בת 18 לא זוכרת מתי בדיוק בערך הגיעה לידי שמועה על בחורה מהמשפחה שעשתה הפלה. (לא ידעתי שהיא בהיריון ובטח שלא עשתה הפלה וגיליתי רק אחרי שכל ה'בלגן' נגמר. אבל משהו בתוכי לא נותן לי מרגוע מנוח) האם אני צריכה לעשות תיקון הפלה או משהו כזה? (לא אני עשיתי את ההפלה. אלא מישהי שקרובה אליי)

2. האם אני צריכה לענות אמן/האם מותר או אסור כשאני שומעת חברה מברכת ברכה כשאנחנו מדברות בפל' או בשיחת וידאו? (בבקשה התייחס לכל העדות והמגזרים חב"ד אשכנזים מזרחים ספרדים וכו'...)

3. רלוונטי אם תאמר כן ושמותר על שאלה מס' 2 - מה הדין אם אתה תאמר שכן צריך לענות אמן וחברה לא רוצה לענות אמן כי היא אמרה שהיא שמעה מאמא שלה ששמעה מכמה רבנים שאסור לענות אמן דרך הטלפון? (אני לא מדברת על שידור ברדיו או הרצאה ביוטיוב שזה מן הסתם שלא עונים כי זה כנראה מוקלט מראש וממזמן אני מדברת על 'לייב')

4. מה הדין אם אני עונה אמן מכוחו של הרגל אם באמת שמעתי ברכה בהרצאה שרב בירך על כוס מים ומההרגל עניתי אמן זו עבירה מותר/אסור? (הרצאה ממזמן לפני שנה נגיד...)

5. והאם מותר לי לענות אמן אם רב מברך את ישראל בברכות שנהיה בריאים, שנחזור בתשובה וכו'... האם מותר לי לענות אמן? (גם הקלטה מראש הרצאה מלפני שנה נגיד וכו'...)

6. חברה נשואה סיפרה לי שעשתה הפלה האם אני צריכה איזו שהיא כפרה? לא ידעתי שהיא בכלל הייתה בהיריון ושהיא עשתה הפלה. רק אחרי שהיא עשתה היא שיתפה אותי?

תודה רבה !

תשובה

שלום וברכה

1. לא צריכה לעשות כלום.

2. לא חייבת. ספרדים מותרים לענות אמן.

3. זכותה לנהוג כאוסרים.

4. יש להקפיד לא לומר אמן על הקלטה אבל אין להתרגש אם בטעות יצא לך אמן.

5. אין לענות אמן.

6. לא צריכה כפרה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמןברכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה