חברה והשקפה
האם ה' נהנה כשאני שר לו?
- ז' אב התשפ"ג
שאלה
שלום וברכה
אני הבנתי מילקוט יוסף, שמי ששר בשביל להתפאר בקולו, לא טוב.
אבל מי שעושה זאת למען שה' יהנה מקולו, טוב. אני לא זוכר בדיוק את הדברים, אם תוכל לחדד אותם.
אבל השאלה היא האם ה' נהנה כשאני שר לו?
הרי הוא האלוקים הנצחי והאינסופי, אני שר לו גם אם זה שירה יפה מאוד ומכובדת והכל או קריאה בתורה.
לא כל כך הבנתי אם תוכל להסביר
תשובה
שלום וברכה
ראשית אעתיק את דברי הילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן תקנא - ממנהגי ימי בין המצרים
ושירה בפה כשהיא דרך הודאה לה' יתברך, בלי כלי נגינה, מותרת אף בימי בין המצרים ובימי ספירת העומר. ומכל שכן שמותר להשמיע נעימה בתפלה, או בשעה שעוסק בתורה ומנגן בדרך לימודו, ובפרט בשבתות שבתוך ימי בין המיצרים או ימי הספירה. ואמנם שירה בפה בהתלהבות ובא לידי שמחה, יש להמנע בבין המיצרים.
הקב"ה בוחר בשירי זמרה שלנו אנשים בתוך הגוף בעולם השפל וכמבואר באור החיים הקדוש
אור החיים במדבר פרק טז
עוד נתכוון לדבר לפניו דברי ריצוי המתקבל לפניו, על פי מה שקדם לו בידיעת הדרגת החפץ שיש לבורא, האחד הוא שבח והלל אשר יתנו לו צבא מעלה, למעלה ממנו שבח והלל אשר יתנו לו נשמות הצדיקים מב' אוצרות החיים, אוצר א' של נשמות שעדיין לא באו לעולם הזה שעליהם אמרו ז"ל (יבמות סב א) עד שיכלו נשמות שבגוף, ואוצר ב' של נשמות שכבר באו לעולם הזה וחזרו ונתנו באוצר החיים, וכולם נותנים שיר ושבח והודאה לבורא יתעלה שמו בסוד (משלי טז) כל פעל ה' למענהו. למעלה מהם השיר והשבח העולה מהנשמות אשר הם בעולם הזה אשר הם תוך הבשר והוא מונעם מהכיר ה' והם מתעצמים לאהוב ה' ולשבחו ולהודות למאמרו זה עליון וחשוק אצל הבורא למעלה מהכל, וכמו שמבוארים הדברים בהרחבה בספר הזוהר גם בדבריהם ז"ל:
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il