תורה ומדע

למה יש חיות שנכחדות?

  • כ"ב אייר התשפ"ד
אא

שאלה

לא נראה לי שהבורא יצר דברים שהם סתם בעולם, אז למה יש חיות שנכחדות? אם צריך אותם והם נכחדים אז אלוהים מאבד שליטה על מה שקורה בעולם. ואם כבר לא צריך את החיות האלו אז זה סימן שהאבולוציה צודקת כי העולם מתקדם ומשתנה
ובגלל שאני יודע שזה לא נכון לפי התורה אני אשמח לקבל תשובה מה המבט לפי היהדות על הנושא
תודה רבה

תשובה

שלום וברכה,

הכחדה איננה אבולוציה.

אבולוציה פירושה "התפתחות". תיאוריה זו טוענת שבעלי חיים מתפתחים ונוצרים בעולם יצורים חדשים בעלי איברים חדשים - אך תיאוריה זו לא נצפתה בטבע ולא במעבדה. מעולם לא ראינו יצור שמפתח איבר חדש, או אפילו רק גן חדש!

העובדה שמינים נכחדו אינה מוכיחה התפתחות או יצירה חדשה בשום צורה או דרך.

לעצם שאלתך - 

כנראה שהרבה מן המינים והזנים נכחדו במבול שפקד את העולם. אך אין זה נכון שנכחדו לגמרי

יש לשים לב שתנין ולטאת כוח-ענק הינם סוגים של דינוזאורים, כך שדינוזאורים לא נכחדו לגמרי. למעשה רוב בעלי החיים שנכחדו היו בסך הכול זנים ומינים מתוך משפחות גדולות - אשר מינים אחרים שלהם עדיין חיים איתנו כיום. לדוגמה, הממותה היתה סוג של פיל שנכחד, אך עדיין קיימים בימינו זנים אחרים של פילים שחיים איתנו, לכן אי אפשר לומר שנכחדו לגמרי.

 

הסיבה להכחדות של בעלי חיים היא כמובן האדם. גורלו של העולם וגורלם של בעלי החיים תלוי במעשי האנושות. נוכל לראות בימינו כי בני אדם גורמים להכחדות של בעלי חיים בעקבות ציד וזיהום. אך פגיעה בטבע ואסונות טבע הם גם תוצאה של חטאי האדם. כך מסבירים חז"ל את הפסוק:

"ראה את מעשה האלוהים כי מי יוכל לתקן את אשר עִותוֹ" (קהלת ז, יג) - בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן, ואמר לו: ראה מעשיי כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם תקלקל אין מי שיתקן אחריך (קהלת רבתי, ז, כח).

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אבולוציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה