האם המדע הוביל את האדם לאמונה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, בחטיבת הביינים שלחו לי עבודה להוכיח את העובדה שהמדע הוביל את האדם לאמונה. אשמח מאד אם תוכל לכתוב לי על מקרים שבהם המדע הוביל אנשים לאמונה בה". בתודה מראש

תשובה

ONT>
 
אתאיסטים רבים מנסים לטעון שהמדע "מוציא" את אלוקים מן התמונה, כשהמציאות הינה הפוכה לגמרי: ככל שאנו יודעים יותר על העולם, כך מתחזקת אצלנו המסקנה על קיומו. ההוכחה לקיום בורא קיימת יותר משלושת אלפים שנה, והיא טרם הופרכה. ככל שהמדע מתקדם הוא רק מגלה תכנון רב יותר ויותר במבנים החיים, כמו גם ביקום החומרי.
בעבר חשבו את היקום לסטטי (נצחי) וכיום אנו יודעים שהיתה לו נקודת התחלה. בעבר חשבו את התא החי לג'לי חסר צורה וכיום אנו יודעים שהתא הקטן ביותר מורכב יותר ממפעל כימיקלים.

כך שלמעשה ככל שהמדע מתקדם הוא רק מעמיק את הטענות לקיום בורא. הבורא, על קיומו אנו מסיקים מתוך התכנון הסובב אותנו, נובע ישירות מגילויי המדע על היקום והמבנים החיים. כך שהבורא הוא לא משהו שנועד למלא פערים בידע, אלא דווקא להיפך, הוא נובע מתוך הידע המתגלה לנו.


כאשר נבדוק את ההיסטוריה המדעית לדורותיה, נגלה כי הטענה שסדר מלמד באופן טבעי על מסדר, לא הופרכה מזה אלפי שנים. ודווקא להיפך, ככל שהמדע מתקדם הוא רק מגלה תכנון רב יותר ויותר, המעמיק את המסקנה על קיומו של מתכנן. בעבר חשבו שהשמש מסתובבת סביב העולם, ובכך תם התכנון. אך כיום אנו יודעים שכדור הארץ הוא בעצם חלק ממערכת שמש הרמונית מופלאה, שכדור הארץ סובב גם סביב עצמו, והירח סובב סביבו כמו לוויון, שיש לכדור הארץ שדות מגנטיים, שכבת אוזון ואטמוספירה המאפשרים את קיום החיים בו, שהציר העדין של כדור הארץ (23.5) מאפשר את עונות השנה, כאשר כוכב צדק מושך אליו אסטרואידים שבאופן טבעי היו מכלים את החיים על פני כדור הארץ. אנו יודעים על התכונות המופלאות של כדור הארץ שאינם קיימים בכוכבים אחרים, ועל היקום המופלא והפרמטרים העדינים המאפשרים את קיומו.


בעבר היו מביטים על כל הקיים כמובן מאליו, וכיום אנו יודעים על כח הגרביטציה והכח האלקטרומגנטי, על קיומם של מולקולות ושל אטומים, על הכח הגרעיני החזק והחלש הפועלים כולם בהרמוניה ואינטראקציה מדוייקת ביניהם (הקבוע הקוסמולוגי). כיום אנו יודעים על אריג הזמן-חלל והסימטריה ההרמונית השולטת ביקום והמנחה כוכבי לכת לנוע באופן סימטרי אלו סביב אלו.

בעבר היו רואים מים כדבר פשוט מאליו, אך כיום אנו יודעים על תכונותיהם המופלאות של המים, סידור המולקולות הקיים בהם המאפשר התגבשות והתאדות באורח סימטרי, אנו יודעים על האנומליה של המים המאפשרת התרחבות של מולקולות המים בטמפרטורה הקטנה ממינוס 4 מעלות צלזיוס (מה שמאפשר את קיום החיים בכדור הארץ באופן תקין).


בעבר היו היצורים החיים נראים לאדם כמורכבים מאיברים איברים והתא החי נראה כג'לי חסר משמעות. כיום אנו יודעים שהתא החי הקטן ביותר מורכב יותר מתחבורה עירונית של עיר שלמה, וכל התהליכים הקיימים בו פועלים בהרמוניה גבוהה מאוד כמפעל כימיקלים מדוייק. רק תודות להתקדמות המדע התגלה הדי-אנ-אי, בתוכו נמצא אכסון מקודד של מיליוני-מיליונים של אותיות על כל מערכות הגוף והתאים, הדומה לאכסון של מיליוני ספרים על ראש-סיכה.

בעבר היו מביטים על דבורה, יתוש או נמלה כעל יצורים פשוטים מאוד, שלא דורשים תכנון רב. כיום אנו יודעים שאפילו ליתוש הקטן ביותר יש מח, לב, קיבה ומערכת עיכול. בחודו של היתוש מצוי חומר-הרדמה המאפשר ליתוש למצוץ דם מבלי שהקורבן אפילו יחוש בכך. רק תודות להתקדמות המדע אנו יודעים על התכנון הרב בנמלים, המותירים שובל ריח אחריהם, הבונים מחילות מסודרות להאכלת הצאצאים, לשמירת המלכה, ואפילו חווה תת-קרקעית לגידול כנימות (!). כיום אנו יודעים עד כמה מעוף הדבורה מתוכנן, על ריקוד הדבורה המאפשר לה לתקשר עם חברותיה כדי להודיע על מיקומו המדוייק של שדה או פרח. כיום אנו יודעים כיצד פרחים מתואמים להעברת האבקה שלהם על ידי הדבורים, וכיצד הדבורים מארגנים סימטריה וגידול צאצאים מדוייק בתוך הכוורת.


גם חקר האנטומיה מאפשר לגלות עוד ועוד מבנים מתוחכמים בתוך היצורים החיים, ושיכלול המיקרוסקופים הוא שאיפשר הצצה לתוך עולם קטן הנמצא על קצה של מחט. המדע רק מגלה ועוד ועוד תכנון, וככל שהוא מעמיק הוא מגלה תכנון רב יותר ומורכב יותר משחשבנו.

בעבר היה המח האנושי נראה כמו עיסה עלובה של ג'לי, אותה זיהו רופאים בעבר כסוג של תנור המווסת הטמפרטורות בגוף. רק תודות להתקדמות המדע היה ניתן לגלות את פלאי המח, בתוכו פועלים מיליוני סיבים שונים בהרמוניה ותיאום חשמלי מדוייק ביניהם, המאפשר את פעילות הגוף, התנועה והדיבור.


אנו רואים שככל שהמדע התקדם, הוא לא הפריך את התכנון הקיים אלא דווקא להיפך, הוא העמיק וחידד את המסקנה המתבקשת לאור התכנון הקיים

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה