הלכות ומנהגים

אני אמור לעשות איפה ואיפה בלאהוב אנשים מסוימים??

  • כ"א שבט התשפ"ד
אא

שאלה

שלום וברכה, אני בשנים האחרונות הולך יותר בתורתו של רבי נחמן, ואני מנסה להבין, איך זה יכול להיות שמצד אחד הוא אומר לי לדון לכף זכות את כולם כולל רשע גמור ומצד שני הוא אומר לי לא ללמד זכות על מי שעבר על משכב זכר? אני צריך פתאום לשנוא מי שעובר על העבירה הזאת? אני מרגיש שאם אעשה איפה ואיפה בין אנשים אני אכנס לטומאת שנאה ואז בסוף אשנא כל מי ששונה ממני. ואיך אני מיישב את הסתירה הזאת? והאם יש הבדל בין לדון לללמד זכות, מה ההבדל בדיוק?

תשובה

שלום וברכה

הנה דברי הרמב"ם 

הוי דן את כל האדם לכף זכות' - עניינו כשיהיה אדם שלא תדע בו אם צדיק הוא אם רשע, ותראהו שיעשה מעשה או יאמר דבר שאם תפרשהו על דרך אחת יהיה טוב ואם תפרשהו על דרך אחרת יהיה רע, קח אותו על הטוב ולא תחשוב בו רע. אבל אם יהיה האדם נודע שהוא צדיק מפורסם ובפעולות הטובות, ונראה לו פועל שכל ענייניו מורים שהוא פועל רע, ואין אדם יכול להכריעו לטוב אלא בדוחק גדול ובאפשר רחוק, הוא ראוי שתקח אותו שהוא טוב אחר שיש שום צד אפשרות להיותו טוב, ואין מותר לך לחשדו, ועל זה אמרו "כל החושד בכשרים לוקה בגופו". וכן כשיהיה רשע ויתפרסמו מעשיו, ואחר כן ראינוהו שיעשה מעשה שכל ראיותיו מורות שהוא טוב, ויש בו צד אפשרות רחוק לרע, ראוי להשמר ממנו ושלא תאמין בו שהוא טוב אחר שיש בו אפשרות לרע, ועל זה נאמר "כי יחנן קולו, אל תאמן בו"(משלי כה, כו) וגו'. וכשיהיה בלתי ידוע, והמעשה בלתי מכריע לאחד משני הקצוות, צריך בדרך החסידות שתדין לכף זכות איזה קצה שיהיה משני הקצוות:

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:לדון לכף זכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה