חברה והשקפה

למה ביהדות כל הזמן מסתכלים לאחור?

  • כ"ו אדר א' התשפ"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, אני לא יודע אם זה השקפה מוטעית שלי, אך אשמח לברר כמה דברים. תמיד ביהדות מסתכלים כיצד חיו פעם ופעם וכמה שהוא יותר מפעם סליחה על הביטוי הוא יותר טוב, למה לא מסתכלים על העתיד?

תשובה

שלום וברכה

אכן ביהדות מחשיבים מאוד את הדורות הקודמים שהיו יותר קרובים לקבלת התורה ויותר נעלים בדרגות

יש עוד סוד בזה כמבואר באר"י הקדוש שכל נשמות ישראל מכל הדורות הם גוף אחד, בדורות הקודמים היו הנשמות בחינת הראש דקדושה וכל דור ודור זה יורד יותר עד שמגיעים לעקביים נשמות המצויות בעקב. 

אולם יש לזכור שהנשמות שלנו מגיעות לדרגות רוחניות גבוהות מאוד בזמן קצר וכמבואר בדברי רבינו האר"י לתלמידו רבי חיים ויטאל וזה לשון רבי חיים ויטאל 


פעם אחת שאלתי למורי ז"ל, איך היה אומר לי שנפשי היתה כ"כ מעולה כנז"ל, והרי הקטן שבדורות הראשונים, היה צדיק וחסיד, שאין אני מגיע לעקבו. ואמר לי, דע לך, כי אין גדולת הנפש תלויה כפי מעשה האדם, רק כפי הזמן והדור ההוא. כי מעשה קטן מאד בדור הזה שקול בכמה מצות גדולות שבדורות אחרים כי בדורות אלו הקליפה גוברת מאד מאד לאין קץ, מש"כ בדורות ראשונים. ואלו הייתי בדורות הראשונים, היו מעשי וחכמתי נפלאים מכמה צדיקים הראשונים. ושחז"ל על נח תמים היה בדורותיו, ואלו היה בדורות צדיקים היה יותר צדיק, ולכן שלא אצטער על זה כלל, כי בלי ספק יש לנפשי מעלה גדולה על כמה צדיקים הראשונים מזמן תנאים ואמוראים:

עכ"ל.

לסיכום בכל דור ודור יש לנו עבודה מיוחדת וכאשר אנחנו עושים אותה כראוי אנו זוכים לדרגות גבוהות מאוד שלא זכו לכך בדורות הראשונים.

בהצלחה בעבודתינו,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה