נחמה לאב שכול
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
אחד מילדינו נפטר בפתאומיות, באופן טרגי, בגיל שנתיים וחצי. רגע אחד הוא עוד דיבר, שיחק, השתובב, שר, שמח, צחק, בכה, קיבל חיבוק ונשיקה, וברגע הבא הוא שכב עם ראש מרוסק בתוך שלולית של דם. עברה תקופה קצרה מאז, ואני עדיין מתקשה לשוב אל החיים. איבדתי את הכח להתמודד עם אתגרי החיים, אני חש כי כל דיבורי האמונה שלי שאני אומר לאשתי ולילדי הנותרים - הם מן השפה ולחוץ. איבדתי את תחושת הביטחון הבסיסית: אם זה קרה, אז כל דבר יכול לקרות. כל דבר נהיה מדאיג יותר ומפחיד יותר. בימים הראשונים, בעיקר בשבעה, קיבלתי הרבה תמיכה וחיזוקים והשתתפות בצער מהסביבה מהמשפחה מהחברים והשכנים. אבל העולם כבר המשיך הלאה ואני לא יכול לבייש את עצמי ולהתבכיין באזני אנשים, כך שאני נושא את היגון לבדי, ומתקשה להסיח דעת ממנו. החיסרון שלו מורגש וכואב, בעיקר בכל דבר שגרתי שהוא היה מעורב בו (כמו סעודת שבת או השכבת הילדים). מכיוון שהוא לא פעם עשה מעשים מסוכנים (מתוך סקרנות בלתי נלאית ומרץ בלי רגיל) תמיד חששתי לחייו. התפללתי הרבה לה´ שישמור עליו שלא יקרה לו שום דבר רע, ואף אמרתי לעצמי ש"שומר פתאים ה´" ו"הנה לא ינום ולא יישן". במיוחד התפללתי את זה עליו יותר מכל הילדים, כי הוא כל הזמן היה נכנס לסכנות, וכל הזמן היינו צריכים לשמור עליו במיוחד, וכפי שאכן קרה בסופו של דבר, שהוא נהרג כתוצאה ממעשה מסוכן שעשה. שאלות רבות מציקות וכואבות לי. אני יודע שצריך לקבל דין שמיים באהבה, אבל אני מעדיף שלא לשקר לעצמי וכן לכתוב אותן: מדוע ה´ לא שמע לתפילתי ולא שמר עליו? איך אוכל עוד לבטוח בה´ שישמור עלי ועל שאר היקרים לי? היכן "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל?" למה הוא נהרג בצורה כזאת טרגית וכואבת? זה קרה בגלל העברות שלי? זה אומר ששאר הילדים גם בסכנה? כי אני לא יכול להשתנות ברגע, רק כל פעם קצת ועוד קצת. האם כל פעם שאני נכשל בעבירה הוא רואה ויודע וכועס עלי או מתבייש בי? איפה הוא? מה קורה לו? האם טוב לו? מאיפה יהיה לו עולם הבא? (הוא היה ילד טוב ותמים בלי עברות, אבל גם ללא מצוות) האם הוא יודע שאנחנו מצטערים עליו ולא יכולים להתנחם? זה מפריע לו? הוא יודע מה קורה איתנו כעת? הוא שמע את ההספדים עליו וראה כמה אהבנו אותו? היה רק בן שנתיים וחצי, האם הוא הבין משהו? האם אפשר לקוות שהוא ימליץ עלינו טוב כשבמותו הוא רק התחיל לדעת לדבר? האם הוא היה רוצה שנזכור ולא נשכח אותו (בחייו הוא היה מאד זקוק לתשומת לב) או שהוא היה רוצה שנמשיך הלאה כדי שלא נצטער? האם יש דרך לעזור לו ולהיטיב לו? (ואולי בכך להמשיך את הקשר איתו?) האם הוא יקום בתחיית המתים? (למרות שלא הספיק ללמוד תורה ולהתאבל על ירושלים?) בשביל מה ה´ נתן לנו להשקיע בו כל כך הרבה, קושי ההריון והלידה, וגידלנו אותו, ופרנסנו אותו, ושמרנו עליו, וטיפחנו אותו ואהבנו אותו – כשבסוף הוא נפטר בגיל שנתיים וחצי, ולכאורה לא הספיק לעשות שום דבר משמעותי בחייו, ובלי להשאיר אחריו זכר? למה זה היה שווה? איך ממשיכים הלאה? איך מחזירים את הרצון והשאיפות להתקדם בחיים? סליחה על האריכות ותודה רבה.
תשובה
שלום וברכה
נראה בוודאי שילד יקר זה נולד לכתחילה שלא לחיות יותר משנתיים ימים. ועל כן לא יעזרו כל התפילות והתחנונים להשאירו בעולם. וכי למה יישאר כאן כאשר כבר השלים את תפקידו. בל נשכח שכל תכלית חיינו היא להגיע מתוקנים לעולם השכר. אין כל תכלית בעולם הזה אלא כפרוזדור להגיע לעולם הבא. ומי שזוכה להשלים ימיו מהרה ולתקן את כל אשר היה צריך לתקן אשריו ואשרי חלקו וכעת היא תחת כסא הכבוד בגן עדן יחד עם כל הצדיקים המושלמים הממתינים לביאת משיח צידקנו הדבר ברור שהוא נולד לכתחילה רק לחיות תקופה זו וביותר שכבר הרגשת כל הזמן שהוא יילקח ממך בגיל צעיר ואיהו לא חזי מזלא חזי.
כל מי שעבר בעולם הזה ולא הגיע לכלל חיוב מצוות כבר השלים את תיקונו בגילגול הקודם ולא בא לעולם אלא לצורך תיקון קטן לנקות דבר קטן שהיה עליו למרק.
ככל שהשהות קצרה יותר הדבר מוכיח שתיקונו היה קטן יותר ולא היה צורך בשהות מרובה בעולם.
ידוע הסיפור של הבעש"ט
אישה אחת באה לפני הבעש"ט וביקשה ממנו כשדמעות בעיניה, שיברך אותה, שתזכה ללדת בן.
"סעי לביתך", אמר לה הבעש"ט, "וה' יברך אותך בבן".
ואכן, לתקופת השנה נולד לה בן. ויחד עם בעלה רוותה ממנו נחת. כשהיה הילד בן שנתיים לקחוהו ההורים לבעש"ט. הצדיק ברך את הילד וציוה על ההורים לנסוע לביתם. והנה, בבואם הביתה, נפטר הילד באופן פתאומי. ההורים הכואבים והרצוצים מיהרו מיד לאחר תום שבעת ימי האבל אל הבעש"ט ושפכו לפניו את מר ליבם.
בתשובה סיפר להם הבעש"ט את הס
המלך קיבל וביצע את הרעיון והצו ניתן. היהודים נבהלו על נפשם והתכנסו בבתי הכנסת, צמו והתפללו לה' שייתן למלך בן. באותה שעה הייתה בגן עדן נשמה קדושה שלא יכלה לראות בצערם של היהודים, עמדה לפני כסא הכבוד ואמרה: "ריבונו של עולם, שלח אותי לעולם להיות בנו של המלך ובלבד שהיהודים לא יסבלו".
כך היה. כעבור שנה ילדה המלכה בן והמלך ביטל את גזירת הגירוש.
המלך שכר פרופסור נודע כדי ללמד את בנו, שהיה בעל כישרונות בלתי רגילים, אך יורש העצר טען כי הלימודים אינם מספקים אותו והמלך שלח אותו לאפיפיור. אולם תנאי התנה האפיפיור, ששעתיים בכל יום לא יורשה גם בן המלך להפריעו, כי באותו זמן הוא מסתגר בחדרו ועולה השמימה.
הנסיך, שלא היה יכול לעצור בעד סקרנותו, נכנס פעם אחת בהפתעה לחדרו של האפיפיור וראה אותו עטוף בטלית ותפילין. למראה מבטיו המפוחדים של האפיפיור, שסוד היותו יהודי נתגלה, הרגיע אותו בן המלך כי לא יגלה לאיש ויחד עם זאת ביקש להכיר את הדת היהודית ולהתגייר.
וכך, יום אחד, באחת מנסיעותיו אל מחוץ למדינה החליף בן המלך את בגדיו לבגדי איכר פשוט, התגייר וחי באותה מדינה עד יום מותו.
כאשר חזרה אותה נשמה למעלה ועמדה במשפט לא העיז אף אחד לדבר לחובתה של נשמה שמסרה את עצמה למען היהודים. אולם בכל אופן נמצא מי שיקטרג על כי שנתיים ימים התחנכה בידיים לא יהודיות. על כן הוחלט להחזירה לעולם הגשמי כדי שתתחנך אצל יהודים.
הבעש"ט הפסיק לרגע את ס
"דעו לכם כי הילד שלכם הוא של אותה נשמה קדושה ומכיוון שנגזר עליכם מן השמים שלא יהיו לכם ילדים ניתנה בידכם האפשרות לגדל את אותה נשמה שנתיים ימים".
לקוח מ -
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il