תפילה וברכות

שבחים

  • כ"ה אייר התשפ"ד
אא

שאלה

שלום וברכה! אני מבינה שהברואים מהללים את ה' בתפילה [ולא רק] כדי להכיר טובה לה' ולהיות בטלים אליו. ה' לא זקוק לשבחים שלנו ובאמת אנחנו משבחים את ה' לטובת צמיחתנו הרוחנית. השאלה שלי - זה מדוע המלאכים וכל צבא מרום משבחים את ה'? הרי להם אין אפשרות להתקדם בעבודת ה', אז למה הם צריכים לשבח את ה' כ"כ הרבה?

תשובה

שלום וברכה

שאלתך מצויינת מאוד.

המלאכים לא נבראו בשביל להודות לבורא. אכן השירה של בני ישראל בעלי הבחירה היא השירה הכי גבוהה שיש לה נחת רוח לבורא עולם וכמבואר באור החיים הקדוש וזה לשונו עוד נתכוון לדבר לפניו דברי ריצוי המתקבל לפניו, על פי מה שקדם לו בידיעת הדרגת החפץ שיש לבורא, האחד הוא שבח והלל אשר יתגו לו צבא מעלה, למעלה ממנו שבח והלל אשר יתנו לו נשמות הצדיקים מב' אוצרות החיים, אוצר א' של נשמות שעדיין לא באו לעולם הזה שעליהם אמרו ז"ל (יבמות סב.) עד שיכלו נשמות שבגוף, ואוצר ב' של נשמות שכבר באו לעולם הזה וחזרו ונתנו באוצר החיים, וכולם נותנים שיר ושבח והודאה לבורא יתעלה שמו בסוד (משלי טז) כל פעל ה' למענהו. למעלה מהם השיר והשבח העולה מהנשמות אשר הם בעולם הזה אשר הם תוך הבשר והוא מונעם מהכיר ה' והם מתעצמים לאהוב ה' ולשבחו ולהודות למאמרו זה עליון וחשוק אצל הבורא למעלה מהכל, וכמו שמבוארים הדברים בהרחבה בספר הזוהר גם בדבריהם ז"ל:

עד כאן לשונו של רבינו האור החיים הקדוש.

המלאכים נבראים לצורך השפע שהבורא עולם מוריד דרך המלאכים וכמבואר בספרים הקדושים. רק כל בריאה המכירה את בוראה מודה ומהללת ומשבחת את בוראה וכמבואר בפרק קמח בתהילים.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תהילים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה