אמונה

ארמית של הזוהר

  • ח' תמוז התשפ"ד
אא

שאלה

למה ארמית של הזוהר כתובה בארמית עם השפעה של ספרד ולא ארמית של ימי הביניים אשמח שתענו ולא תשלחו קישורים תודה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

הזוהר לא נכתב על ידי רבי שמעון בר-יוחאי, אלא על ידי תלמידיו של רבי שמעון בר-יוחאי, אשר העבירו את לימודיו מדור לדור בשפתם, כפי לשונם והבנתם. מסורת הקבלה הועברה בעל פה מרבנים לתלמידים במשך מאות שנים, עד שהועלתה על הכתב. לכן בתוך הזוהר ישנם לשונות שונים, של חכמים מתקופות שונות, אשר מייצגים כולם אותה מסורת שקיבלו מרבי שמעון בר-יוחאי.

 

חשוב להבין שחוכמת הנסתר עברה מהנביאים במסורת שבעל-פה מדור לדור, עד שהגיעה ליחידי סגולה מחכמי ישראל, תנאים ואמוראים. נוכל לראות כי ספרים כמו יחזקאל ודניאל מתארים מלאכים וסודות מעולמות עליונים.
תורת הסוד עתיקה מאוד, והעברתה ליחידים מוזכרת עוד בימי התנאים. כך אומרת המשנה לפני 2000 שנה (חגיגה ב, א): "אין דורשין בעריות בשלושה. ולא במעשה בראשית בשנים. ולא במרכבה ביחיד, אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו".
'מעשה בראשית' ו'מעשה מרכבה' הם כינויים לתורת הסוד. הגמרא מספרת לנו על תנאים שידעו להשתמש בתורה זו, ועלו באמצעותה לעולמות עליונים: "תנו רבנן: ארבעה נכנסו בפרדס, ואלו הן: בן עזאי, ובן זומא, אחר, ורבי עקיבא" (חגיגה יד, ב).
כלומר, חז"ל מסרו לנו בפירוש שהיתה תורת סוד שעברה בין יחידים, ולא פורסמה ברבים. ההלכה אוסרת ללמד את תורת הקבלה אלא ליחידי סגולה (רמב"ם, הלכות יסודי התורה ב, יב).
 
מסיבה זו, המסורות הקבליות של רבי שמעון בר-יוחאי נלמדו בעל פה על ידי תלמידים יחידים בסתר, ותלמידים אלו העבירו את הידע לתלמידיהם, וכתבו את הדברים לעצמם. ספר הזוהר פורסם לראשונה במאה ה-13 ע"י רבי משה דה-לאון (לפני כ-800 שנה), אשר חקר אחר כתבים עתיקים אלה אצל תלמידי חכמים, וקיבץ אותם יחדיו.
 
מסיבה זו, עוד בהקדמה לתיקוני הזוהר מסופר שדברים אלו נמסרו והועברו על ידי תלמידיו של רשב"י בעל-פה, ואלה העבירו אותה לתלמידים נבחרים אחריהם. חלק מהתלמידים האחרונים הוסיפו ביאורים משלהם לרבותיהם, בלשונם ובשפתם, ולכן הזוהר מורכב מאימרות רבות מתקופות שונות, שכולן עוסקות בעניין אחד - תורתו של רשב"י. על המחקר בנושא זה:
https://rationalbelief.org.il/%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%94-%D7%95%D7%96%D7%9E%D7%9F-%D7%97%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%96%D7%94%D7%A8/
 
הסיבה שאנו מאמינים בספר הזוהר והקבלה, הוא מפני שגדולי ישראל לדורותם אשר למדו את הזוהר - הם שהעידו על אמיתתו. התורה דורשת מאתנו לבטוח בחכמי ישראל לדורותם:
https://www.hidabroot.org/article/2587
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קדמות הזוהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה