נחש הנחושת, פסל?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב כבוד הרב, 1) חומש במדבר מתרכז ברובו ב-42 המסעות שעברו בני ישראל. בכל חלקיו של ספר במדבר ניתן לראות שנמתחו הרבה דינים על בנ״י עקב חטאים ונסיונות של דור המדבר כלפי הבורא יתברך. רק בפרשת חקת יש את נס נחש הנחושת, בו כל המביט קם לתחייה. וזה עורר בי התבוננות מדוע דווקא שם מכל ספר במדבר היתה הקמה לתחייה? האם יש התייחסות מעמיקה במקורות או בתורת הסוד לגביי הנס הזה. (כידוע גם בפרשת קרח ידוע שבניו ירדו שאולה, עשו תשובה וזכו למחילה). אבל פרשת חקת היא היחידה שמדברת ממש על תחיית מתים. למה דווקא הם זכו לתחייה? 2) נקודה נוספת שמתעוררת מבחינתי היא בבנייה של ״פסל״ הרי הבורא יתברך יכול היה להקים אותם לתחייה ברוח הקודש - למה היה צורך בחפץ דומם שהוא צלם לחיה המסמלת את היצר הרע (נחש וחטא עץ הדעת מימי בראשית) אשמח להתייחסות מלאה לשאלותיי, תודה ושבת שלום.

תשובה

שלום,

1) לא מדובר שם על כך שהיתה תחיית המתים, אלא מי שכבר נפטר כתוצאה מנשיכת הנחש, אז נשאר מת, ורק מי שנשאר בחיים וננשך ע"י הנחש, אך עדיין לא מת, והיה רואה את "נחש הנחושת", אזי היה נעשה לו נס ע"י ה' יתברך והוא נרפא.

2) אף אחד לא חשב במדבר שפסל "נחש הנחושת" הוא אלוהות חלילה, פסל הנחש לא פעל שום פעולות ולא היה לו שום כוח, אלא הוא היה כמו המטה של משה רבנו שדרכו ה' עשה את המופתים, כמו שנאמר לדוגמה (שמות יד, טז): "הרם את מטך ונטה את ידך על הים ובקעהו", ברור שהמטה לא עשה שום פעולה, ולא גרם לים להיבקע, ה' הוא זה שבקע את הים, והמטה רק שימש כאמצעי מיוחד, שהופעל כאן אפוא ע"פ ציווי ה' יתברך. ומכיוון שמדובר בציווי ה', אין כל חשש לאיסור "פסל".
ובאשר לשאלה למה דווקא בצורה של נחש: אז אפשר לומר שהיה כאן בחינה של "מידה כנגד מידה", שכן, הם ננשכו ע"י נחשים, וה' יתברך ריפא אותם ע"י אמצעי הדומה לנחש, וזה מראה על שליטתו המוחלטת בבריאה.

בברכה,
ערן בן ישי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה