ירידה רוחנית עקב פטירת אם

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

תודה רבה כבוד הרב על ענית התשובות לגבי ט´ באב ב"ה זה עבר והקב"ה עזר והצלחתי גם לעבוד וגם לצום ב"ה שהקב"ה יהפוך אותו לחג בע"ה אמן. לגבי ירידה רוחנית שאני מרגישה שאני לא יכולה להוסיף לקייפ מצוות ב"ה אני מחנכת את הילדים שלי לקיום מצוות להתפלל ברכות וכו´...אבל אני לא יכולה לעשות יותר ממה שאני עכשיו...אני לא מתפללת למשל ואם אני שומעת על מישהו שהוא חולה אז אני לא יכולה להתפלל עליו כי אולי זה יהיה סתם...כמו שקרה עם אמי ע"ה היא נפטרה בגיל צעיר מאוד 52 רק. אנחנו כולנו צעירים מטופלים בתינוקות וילדים קטנים ויש לי אחות רווקה עדיין ואח בתיכון..אנחנו משפחה מאוד דתיה שומרת מצוות מנסים להקפיד כמה שיותר אבל מה שקרה שבר אותי ב"ה עכשיו אני בסדר אבל לא יודעת איך להוציא את ההרגשה הקשה הזו להיות בלי אמא זה מאוד קשה וקשה להבין שהכל לטובה במיוחד שאני רואה שגם אבא שלי עושה דברים שהוא לא היה עושה לו אמא היתה חיה ואני לא יודעת אם להעיר לו על כך למשל שחיה בבריכה מעורבת צפייה בתכנים לא טובים...זה מצב לא פשוט..מה לעשות?תודה רבה כבוד הרב...אני מאוד מודה לרב על הזמן שהרב מקדיש בשבילי.תזכו למצוות אמן.

תשובה

שלום וברכה

המשבר שלאחר פטירת ההורים והימצאות ללא משענת הוא קשה לכל אחד ואחד. ההורים הם המשענת של הילדים וכאשר הורים מסתלקים והולכים לבית עולמם, הרי האדם מרגיש שהוא נשאר ללא רגליים כביכול.

אולם חשוב לזכור שבעצם כולנו פה רק זמניים, כל אחד מאיתנו הגיע פה לפרק זמן קצוב כדי לתקן את נפשו ולזכות לחיי העולם הבא ששם עיקר התכלית של עצם קיום נשמתינו. כדוגמת מקום עבודה שכל אחד בא לזמן קצוב גומר את העבודה ומקבל את שכרו והולך לו. כך גם בעולמינו כל אחד ואחת באים פה לעבודה ואין כל תכלית בעצם קיומינו בעולם הזה אלא כולו כמקום עבודה שמיד לאחריו מקבלים שכר טוב.

בנהוג בעולמינו שהבכיר בעבודה בא לעבודה בשעה 9 והולך כבר ב1 בצהריים כי על סך שעות אלו הוא כבר מקבל שכר הרבה וחבל לו לעבוד עוד כאשר שכרו כבר מוכן עבורו, לעומת זאת פועל הניקיון יישאר בעבודה למשך זמן רב, מאחר והוא לא משתכר הרבה ואף לאחר העבודה הארוכה הוא לא מקבל משכורת כדוגמת הבכיר שכבר עזב את העבודה לפני הרבה שעות. וכי יעלה על הדעת שבנו של הבכיר יטעון על קיפוח אביו שלא נמצא בעבודה שעות נוספות? בוודאי שדבר זה מגוחך.

והנמשל ברור ואלו הם דברי הרמב"ם שאמר "אשרי מי שהשלים ימיו מהרה" זאת אומרת שטוב לו לאדם שזכה להשלים את תיקונו מהרה ועבד רק שעות קצרות וזכה לעולם הבא - לעולם השכר ולא היה צריך להמשיך ולהתאמץ במלחמת היצר. למה עליה להתעכב יותר בעולם הזה כאשר כל שכרה מזומן ומוכן בעולם הבא?

כולנו יודעים שבעולם הבא לא מלווים לאדם לא כסף ולא זהב אלא מצוות ומעשים טובים בלבד שצבר האדם בעולם הזה ואין לו כל אפשרות להוסיף מצוות ומעשים טובים. הרי זה משול לתוכנית פנסיה. כמה שצברת מזה תחיה לנצח אין אפשרות להוסיף כלום. אולם בכל זאת ישנה דרך להוסיף שכר בעולם הבא. והיא באמצעות מעשים טובים של הילדים בעולם הזה. כמה נואלת היא עצתו של היצר שבפטירת האם שאת כל אוהבת, לאת תוסיפי במצוות ובמעשים טובים שיועילו לה מאוד בעולם האמת ויעלו את נשמתה הטהורה מעלה מעלה.

היי חזקה את ומשפחתך ותוסיפו אומץ בהתחזקות בשמירת המצוות בצניעות יתירה ועוד ועוד. דבר שיגרום לנחת רוח לאימך בעולם האמת והיא תזכה להתעלות עוד ועוד.

בקשר לאביך. קשה מאוד להעיר לאב, תתפללי שבורא עולם יחזק את ליבו הנשבר של אביך שהרי אין אישה מתה אלא לבעלה הוא נשאר לבד, שומה על כל המשפחה לנסות ולעודד את רוחו ככל האפשר ולבקר יותר מהרגיל ובעיקר בשבתות ובחגים ובע"ה הוא ישוב לעצמו ויחזור לדרך המלך.

ה' יחזק את לבבות כל בני השמחה ובפרט את האח והאחות הרווקים שזקוקים לעידוד ולתמיכה חזקה יותר ובעז"ה תזכו כולכם להתאחד בקרוב עם אימכם בתחיית המתים עם ביאת משיח צדקינו.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה