חיכוכים עם אמי בהתחזקות ובבחירת בן זוג

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כמה שאלות: א- אני באה ממשפחה שהיא דתייה אבל נראה לי שהעדה שלי נחשבת עדה של תינוקות שנשבו. עכשיו, אני התחזקתי וההורים עדיין מחזיקים במנהגים שלא באים בקנה אחד עם היהדות ההלכתית הכללית . לדוג´ בנושא השחיטה, חגים מסויימים שהם לא שמעו עליהם (החגים מדרבנן), והרבה מצוות מהתורה שבע"פ. שאלתי היא: אמי מאוד מאוד פגועה מההתחזקות שלי מבחינת השוני במנהגים ובמיוחד בעניין הכשרות של הבשר ואני לא יודעת איך להתחמק מכך בלי לפגוע בה. אני לא אוכלת בכלל מהסירים של הבית (כי רוב המאכלים הם חריפים ואין הפרדה בשטיפת הכלים בעניין בשר וחלב למרות שלא מבשלים בשר וחלב יחד אלא יש כלים נפרדים לבשר ולחלב אך יש את הבעיה של השחיטה ולכן אני לא יכולה לאכול מהתבשילים של אמי)...ולכן בשבת, אני אוכלת טונה או תבשילים שאני מכינה בעצמי (בכלים שאין בהם חשש) אבל עדיין אני צריכה לעשות זאת בחשאי מאמי והיא כבר די שמה לב לכך, ולפעמים היא מעירה לי בכאב שזה לא יפה ולא מכובד בכלל לא לאכול מהמאכלים של אמא ובגלל זה גם נגרם חילול שם שמיים כי היא אומרת שכל מי שחוזר בתשובה באופן "קיצוני" הוא לא אוכל מהמאכלים של אמו...ועוד כל מיני דברים שממש גורמים חילול שם שמיים ואני ממש משתדלת שזה לא ייגרם על ידי. ב- יש לי קושי במציאת הזיווג בגלל שאמי ממש ממש מתנגדת להפרדה וכמו"כ גם בני המשפחה המורחבת וזה ממש ממש קשה..וגם היא לא רוצה מישהו חרדי, בן תורה שזה מה שאני רוצה... איך אני יכולה לאור כל הבעיות האלה עדיין לכבד את אמי כמו שצריך וראוי??

תשובה

שלום וברכה,

א. תפני לרב המקומי או רב העדה, עדיף רב שהורייך מכירים אותו, או שהם מכבדים אותו, ותבקשי ממנו שישוחח עמם, ויסביר להם את הדברים, כדי שלא יכעסו עלייך, ואולי גם הם יתקנו את הצריך תיקון.

גם אני מציע לך, להתייעץ תמיד עם תלמיד חכם, שיורה לך את האסור והמותר. כגון: אם ישנו שוחט ששוחט שלא כהלכה - אסור לאכול משחיטתו. אבל אם שטפו כלי בשר וחלב ביחד - אין איסור לאכול בכלים אלו. ולגבי התבשילים שבושלו בסיר של הבשר שלא נשחט כהלכה, אם בשעת בישול התבשילים כבר עברו 24 שעות מבישול הבשר בסיר, מותר לאכול את התבשילים. ואילו אם בישלו בסיר אחד את הבשר שלא נשחט כראוי עם עוד מאכלים, אין לאכול גם את המאכלים השניים.

באופן עקרוני, בדברים של הלכה (ולא עניין של חומרות), עלייך לשמור עליהן, למרות שאימך לא מסכימה, ואין בזה שום "חילול ה'". כששומרים תורה ומצוות, ומישהוא לא מבין את זה, אין בכך שום חילול ה'. אם היה בזה חילול ה' - אז כולנו נפסיק לשמור יהדות, כי הגויים והחילונים (סליחה על ההשוואה) צוחקים עלינו. ותמיד תחפשי דרכים כיצד לשמור על ההלכה באופן שלא יעורר וויכוח, אבל כשאין דרך אחרת, תשמרי על ההלכה.

ב. גם פה כדאי לך לפנות לרב מהעדה, שיסביר להורייך בטוב טעם את עמדתך. ואם הם אינם מסכימים, את כבר גדולה ועומדת ברשות עצמך, ולכן תבחרי לך חתן שמוצא חן בעינייך בלבד, את זו שתחיי איתו עד 120 שנה. וגם תקיימי את אירוע החתונה כלבבך, זה האירוע שלך, בהפרדה בריקודים, כדת וכדין.

בנחישות וברגישות

בברכה,
מנשה בן פורת

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה