זוגיות
מתקרבת ליהדות שרוצה להיות אצלנו בשבתות כמשפחה מאמצת.
- י"ד חשון התשפ"ה
שאלה
בס"ד
גרה שרוצה להיות אצלנו בשבתות כמשפחה מאמצת.
החשש הוא שאנו מסייעים לה לרמות את בית הדין ולהשיג אישור שהיא יהודיה מבלי שהיא באמת רוצה בכך וכל מה שהיא עושה זה לשם אינטרס כלכלי או אישי או זוגי וכו', שהרי במקרה כמו זה היא הופכת ליהודיה בזכות העזרה שלנו והרי היא גויה בפועל כי הגרות שלה מבוטלת למפרע אם בזמן הגיור עצמו וההופעה שלה מול בית הדין היא בכלל לא חושבת לשמור מצוות ורק עושה זאת למען מטרה ברורה שלא כוללת שמירת מצוות וקבלת עול מלכות שמים והתחברות ליהדות באופן כנה ואמיתי ואז היא מטעה את כל מי שפוגש אותה ונישא לה כי היא לכאורה יהודיה אבל היא לא.
מצד שני, אם היא במהלך הגיור עצמו רוצה באמת לשמור מצוות ולהיות יהודיה – גם אם אחר כך היא נחלשת בשמירה – היא הרי יהודיה לכל דבר כי היא רצתה לשמור מצוות באותו רגע של הגיור ולא רק עשתה את עצמה ואם כן היא יהודיה וכל בניה יהיו יהודים ואתה זכית להציל עוד יהודי שהיה מתחתן איתה מלהתבולל וגם את כל הדורות הבאים שיצאו ממנה שהם יהיו יהודים ולא יגרמו ליותר התבוללות.
הבעיה היא שהכל תלוי בה. ובעיקר בתוכה פנימה. ואת זה אי אפשר לזהות כל כך בקלות. הרי אם היא מרמה ותחמנית מאוד יהיה קשה לזהות את זה עליה. אז זה לא פשוט וזה באמת ספק.
מצד אחד יש את מצוות אהבת הגר וקירוב האדם שרוצה להתחבר ליהדות ומצד שני ניתן לומר שאהבת הגר היא רק לאחר שהבית דין גייר אותו ורק אחרי שעבר כבר את הגיור ונחשב עתה ליהודי לגמרי ואם כן במקרה שלנו זה לא שייך בכלל לנידון.
ואפשר גם לחשוב שכל האחריות היא על הבית דין ואם הם יחליטו החלטה שאיננה נכונה והיא באמת עבדה עליהם זו לא בעיה שלי באירוח שלי ואני דווקא עשיתי והתכוונתי לעשות מצווה כדי להציל יהודים עתידיים מלהתבולל וכדי לקרב אחת שרוצה לגירות.
אך מצד שני ניתן לומר שהבית דין נסמך גם עליך וגם לך יש אחריות בנידון כי אתה מעיד והבית דין נסמך על עדותך לגביה ואם כן אתה עלול להיכלל בקללה שקיימת במי שמכניס גרים לא אמיתיים לתוך עם ישראל. אמנם ניתן לומר שכיום קללה זו לא שייכת כי גם ככה הם בינינו בין אם נעשה זאת ובין אם לא.
כי הרי ברור שהיא תתחתן בסוף עם יהודי בין אם היא גויה או יהודיה. ועדיף שהיא תהיה יהודיה או ספק יהודיה מאשר בכלל לא בוודאות.
מפני רוב הצדדים וההסתפקויות – למעשה, האם שב ואל תעשה עדיף ולא להכניס מישהי שרוצה לעבור תהליך שכזה להיות אצלנו בשבתות כמשפחה מאמצת או האם עדיף שכן? ואם כן, מה כדאי לעשות במהלך שהותה אצלנו על מנת לזהות שהיא לא מרמה את המערכת או שעדיף לארח באופן הכי תמים וטוב שיש ולא להיות חשדניסטים כלפיה?
תשובה
שלום וברכה
אם אין סיבה לחשוד שכל מטרתה בגיור הוא רק לצורך הטבות אין לרחקה. כמובן שיש לשים לב האם היא אכן מאמינה בבורא עולם מאמינה בתורה וכו' ואם אכן שמים לב שהיא לא אמיתית בדרכה יש להודיע על כך לרבנות.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il