שו"ת יום כיפור
ברכת הבשמים במוצאי יום כיפור שחל בשבת
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
בהבדלה של מוצאי יום כיפור שחל בשבת למה לא מברכים על בשמים? תודה
תשובה
שלום רב,
לפי מנהג הספרדים אין מברכים על בשמים אפילו במוצאי יום כיפור שחל בשבת, לפי שבמוצאי שבת הבשמים באים להשיב הנפש היתרה הדואבת להליכת השבת, ובשבת יום הכיפור אין נפש יתרה, מפני התענית (ראה שלחן ערוך אורח חיים סימן תרכד סעיף ג, ומשנה ברורה סק"ה. וכן ע"ע שו"ת יביע אומר חלק ט' חלק אורח חיים סימן צה אות ט, וחלק י' עמוד קעג ד"ה ולענין). ומכל מקום טוב שאחר הטעימה מהכוס כדת, יביאו לפניו בשמים ויברך עליהם (חזון עובדיה ימים נוראים עמוד שפד, וקצור שלחן ערוך ילקוט יוסף שם סעיף ד).
ולפי מנהג האשכנזים מברכים על הבשמים במוצאי יום כיפור שחל בשבת (משנה ברורה שם, אלא שהביא בשם הפמ"ג שאין להורות לציבור כן ולמחות בידם במקום שנהגו בבהכ"נ שלא לברך על הבשמים, רק לעצמו בביתו יכול לברך. וכן ע"ע שלחן ערוך הרב שם סעיף ג, ערוך השלחן סעיף א, ודרכי חיים ושלום אות תשסב, שיש לברך על בשמים במוצאי יוה"כ שחל בשבת. וראה הטעם בבגדי ישע שם, שאדרבה יותר יש לאדם נשמה יתרה ביוה"כ שחל בשבת, כי הנשמה יתרה לא בשביל אכילה ושתייה באה אלא על שמקדש אדם עצמו ביום השבת קודש, ומכוח קדושת שבת באה הנשמה יתרה, ובוודאי ביום הקדוש כזה שיש שתי קדושות שמקדש אדם ביותר, בוודאי באה יותר נשמה יתרה. והובא בקיצור בשער הציון סק"ו).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il