חברה והשקפה

איך זה שהחרדים לא עובדים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א. פעם אחת רציתי להבין תשובה רצינית לשאלה זו שמטרידה אותי. האם הקב"ה שקילל את האדם הראשון "בזיעת אפך תאכל לחם". אותו אדם הראשון היה דתי לאומי או חרדי או אולי חילוני? פשוט אני לא מבין איך זה שהחרדים לא עובדים? הרי הקב"ה קילל את האדם הראשון "בזיעת אפך תאכל לחם" ואני גם מכיר את דברי הרמב"ם הקדוש שאמר שכל אחד שהבינו שיכלו או מדעו והחליט להתעסק בתורה, הרי זה קודש קודשים (משהו כזה, בערך), אז שהחרדים יעבדו חצי משרה (4 שעות) או אפילו שעה אחת ביום? חשוב לי לציין שאני שואל את הרב כדי לדעת את האמת ולא חס וחלילה כדי לנגח. תזכה למצוות כבוד הרב ושיהיה לך ולכל האתר המדהים שלכם שבת שלום

תשובה

שלום וברכה,
טוב שאתה יודע ש"בזיעת אפך תאכל לחם" זו קללה ולא ציווי. אברכי הכוללים לא רוצים לקחת קללות על עצמם. (החרדים כן עובדים, רק אברכי הישיבות אינם עובדים).
הרמב"ם (סוף הלכות שמיטה ויובל) כותב בדיוק כך (אם אפשר בדיוק אז למה בערך...) : "ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם, אשר נדבה רוחו אותו, והבינו מדעו, להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו, לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלהים, ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם, הרי זה נתקדש קדש קדשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים, ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד עליו השלום אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי". הרמב"ם מדבר ברור על לימוד כל היום כולו לגמרי.
בברכה,
מנשה בן פורת


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה