משחק קלפים בשבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שבוע טוב ומבורך, שתי שאלות, ברשותך: 1. האם מותר לבת לשחק עם אמה בת ה-81 קלפים בשבת כדי לשמח את האם? לא מדובר בהתערבות או במשחק "על כסף" אלא רק כדי להעסיק את האם המבוגרת. 2. ב"יעלה ויבוא": זכרנו ה´ בו לטובה - הבי"ת דגושה, ואילו ב"ופוקדנו בו לברכה, והושיענו בו לחיים" - הבי"ת אינה דגושה. מדוע? בברכת שבוע טוב ומבורך, הדס

תשובה

שלום וברכה

1. מותר.

2. שאלתי תלמיד חכם הבקי בדקדוק וכך ענה לי

ישנו כלל ידוע שכל בג"ד כפ"ת בראש תיבה הם דגושים. לכלל נוספה הסתייגות כי במקום שהתיבה הקודמת לראש התיבה בבג"ד כפ"ת מסתיימת באחד מאותיות אהו"י, הרי שאז תהיה האות של בג"ד כפ"ת בראש התיבה רפויה, כלומר, ללא דגש.
להסתייגות זו, ישנם ארבעה מבטלים (מסלקים את ההסתייגות), ואחד מהם הוא "מפסיק", כלומר, כשהתיבה הסמוכה הקדומת לבג"ד כפ"ת היא בטעם (נגינה) מפסיק, אז ישוב הכלל הראשוני שבג"ד כפ"ת בראש התיבה הינם דגושים.

והנה, במשפט של "זכרנו ה' אלקינו בו לטובה", הנגינה (ההטעמה) של תיבת "בו", אינה מתחברת לתיבה שלפניה, כך שהיא עומדת בפני עצמה, ויש לה דין "מפסיק", החוזר אל הכלל הראשוני שכל בג"ד כפ"ת בראש התיבה הינם דגושים. מה שאין כן במשפט "ופקדנו בו", ששם מתחברת תיבת "בו" לתיבה שלפניה, ואז הוא"ו שלפניה הינו מאותיות יהו"א המבטלים את ההדגשה.
 
בברכה,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה